بازسازی و نوسازی, مقالات آموزشی

انواع سنگ های ساختمانی

انواع سنگ های ساختمانی - انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد های آن - لنا طرح لوتوس

در این مقاله قصد داریم به انواع سنگ های ساختمانی بپردازیم . سنگ ها مواد سختی هستند که از مقاومت بالایی برخوردار هستند و در رنگ ها و جنس های متنوعی وجود دارند که به همین دلیل از قدیم جزو پرکاربردترین مصالح ساختمانی بوده اند. سنگ ها علاوه بر اینکه  نقش مهمی در مقاوم سازی ساختمان دارند، از آن ها در زیباسازی ساختمان هم استفاده میشود. از ویژگی های منحصر به فرد سنگ ها میتوان به مقاومت بالا ، جلاپذیری ، مقاومت سایشی و ضربه ای ، قابلیت شستشو ، ثبات رنگ و… اشاره کرد. دانستن ویژگی های منحصر به فرد هر سنگ به شما کمک زیادی به شما در انتخاب کردن می کند پس با ما همراه باشید.

انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

 سنگ گرانیت

سنگ گرانیت جزو پرکاربرد ترین سنگ های ساختمانی است که جزو دسته سنگ های آذرین محسوب می شود. این سنگ در رنگ های متنوعی از جمله رنگ های قرمز، سیاه ، قهوه ای ، صورتی، آبی و سبز عرضه میشود که به همین دلیل از آن میتوان به راحتی در هر مکانی استفاده کرد. این سنگ بسیار مقاوم است و از قابلیت صیقل پذیری بالایی برخوردار است. همچنین در برابر نفوذ آب مقاوم است. از دیگر ویژگی های خاص این سنگ میتوان به این مورد اشاره کرد که از آن میتوان در کنار سایر مصالح استفاده کرد و به همین دلیل کاربرد بسیار زیادی در ساختمان دارد. به دلیل مقاومت در برابر حرارت و مقاومت در برابر نفوذ آب میتوان از این سنگ در دکوراسیون آشپزخانه، سینک روشویی و کانتر استفاده کرد. این سنگ در برابر ساییدگی و خوردگی هم مقاوم است و به همین دلیل از نوع ارزان آن برای راه پله استفاده می شود. به دلیل اینکه این سنگ در کشور فراوان است، قیمت مناسب تری نسبت به سایر سنگ های ساختمانی دارد و نگهداری از آن هم هزینه کمتری دارد.

 سنگ تراورتن

این سنگ از نوعی رسوبی است و از کلسیت کریستال ساخته شده است و در رنگ های کرم، سفید و خاکستری عرضه می شود. از این سنگ در نماهای مدرن و کلاسیک استفاده می شود و همین دلیل کاربرد آن زیاد است. بافت تراورتن متخلخل است و به دلیل اینکه در زمان رسوب گذاری ممکن است ترکیبات متفاوتی وجود داشته باشد، در رنگ های متنوعی وجود دارد. از این سنگ به دلیل خاصیت صیقل پذیری و برشکاری بالا در نماهای حجمی استفاده می شود. این سنگ درخشندگی زیادی دارد و در نماهای رومی میتوان با استفاده از آن انواع حجم های لازم را به دست آورد. دلیل ساختار متخلخل این سنگ مقاومت آن در برابر عواملی مانند انبساط، یخ زدگی ، انقباض و … بالا است. همچنین این تخلخل باعث میشود از این سنگ در کفپوش های ساختمانی هم استفاده شود زیرا مانع سر خوردن میشود. سنگ تراورتن از گرانیت ارزان تر است به همین دلیل از استفاده از آن رایج تر است.

سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت نوعی سنگ دگرگونی بسیار مقاوم است که در اثر فشار و گرمای بسیار زیاد بر روی ماسه سنگ در لایه های زیرین زمین به وجود می آید. سطح این سنگ زبر و سخت است اما در عین حال حالت بلوری دارد و در رنگ های قرمز ، خاکستری و قهوه ای وجود دارد. ظاهر این سنگ شبیه به مرمریت است ولی مقاومت آن بیشتر است. قیمت این سنگ نسبت به سایر سنگ ها پایین تر است. سنگ کوارتزیت مقاومت بالایی در برابر هوازدگی دارد و به همین علت از آن برای پوشش دیوار ها، کفپوش و نمای ساختمان ها استفاده می شود. در داخل خانه هم از آن در مکان هایی همچون آشپزخانه ، پذیرایی و سرویس بهداشتی استفاده می شود.

سنگ مرمر

این سنگ نوعی سنگ آهکی است. در لایه های زیرین زمین به دلیل فشار و حرارت زیاد تبلور رخ می دهد  و باعث دگرگونی سنگ های آهکی می شود. این در دو نوع یک دست و رگه داری یافت می شود. رگه ها به دلیل وجود ناخالصی در سنگ آهک اولیه تشکیل می شوند. مرمر به دلیل رنگ های متمایز طرافداران زیادی دارد. این سنگ در رنگ هایی نظیر قرمز، زرد، سفید، خاکستری، ارغوانی و سبز یافت می شود.

مرمر از صیقل پذیری بالایی بهره می برد و سطحی مانند آیینه دارد. به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و زیبایی خارق العاده از مرمر در دکوراسیون داخلی خانه ها ، کفپوش، ستون ها، پله ها و تزئینات داخلی ساختمان استفاده می شود. همچنین به دلیل سطح درخشان و نگهداری آسان از سنگ مرمر در آشپزخانه هم استفاده می شود. اما باید به این نکته هم اشاره کرد که سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ ها از قیمت بالاتری برخوردار است.

سنگ مرمریت

مرمریت یا ماربل یکی دیگر از سنگ های ساختمانی است. این سنگ همانند مرمر از جنس آهک است اما از نوع رسوبی. سنگ مرمریت اغلب اوقات با مرمر اشتباه گرفته می شود اما باید بگوییم که هیچگونه شباهتی ندارند زیرا سنگ ممر از نوع دگرگونی است اما مرمریت از نوع رسوبی. این سنگ به انواع چینی، کریستال و ابری دسته بندی میشود. سنگ مرمریت نوع چینی بافتی ریزدانه و بلورین دارد و به سه نوع چینی سفید، چینی کریستال و چینی خاکستری تقسیم می‌شود. مرمریت کریستالی بافتی درشتدانه و بلورین دارد و در آخر مرمریت ابری از نوارهای غیرموازی حاصل از تجمع کانی های روشن و تیره تشکیل میشود.

وزن سنگ مرمریت نسبت به سایر سنگ ها کمتر است اما از پایداری بالاتری برخوردار است. این سنگ آب را جذب نمی کند ولی در برابر باران اسیدی و هوازدگی مقاوم نیست به همین دلیل از این سنگ بیشتر در کفپوش ها و دیوارپوش ها استفاده می شود. از این سنگ در دیوار پارکینگ ها و راه پله هم استفاده میشود.

ماسه سنگ

وقتی سنگ ها در کف رودخانه یا جویبار ته نشین میشود، ماسه سنگ تشکیل میشود. این سنگ جزء سنگ های رسوبی به شمار میرود و حاصل پیوند دانه های سیلیسی است. تنوع رنگ این سنگ بسیار بالاست و در رنگ های سفید، خاکستری، قهوه‌ای مایل به قرمز، زرد، قرمز و قهوه‌ای یافت میشود. تطبیق پذیری این سنگ بسیار بالا است و به همین دلیل هم در داخل و هم در خارج از ساختمان از آن استفاده میشود.

سنگ آنتیک

این سنگ از کنار هم قرار گرفتن خرده سنگ های تراورتن تشکیل میشود. سنگ تراورتن حین استخراج به طور طبیعی شکسته و خرد  میشود به همین دلیل طراحان و معماران با استفاده از ضایعات با نام سنگ آنتیک برای زیبا سازی نمای داخلی و بیرونی ساختمان ها و ویلاها از آن استفاده میشود. این سنگ ها نسبت به انواع دیگر سنگ ها نرم تر و منعطف تر هستند و به دلیل وجود تخلخل میتوان از آن ها بر روی انواع دیوار ها استفاده کرد. این سنگ ها همانند تراورتن در مقابل انواع تغییرات محیطی مقاوم هستند و به دلیل مقاومت بالا در برابر گرما از آن ها برای زیباسازی شومینه ها استفاده میشود.

سنگ اسلب طبیعی

از مشخصه های بارز این سنگ این است که هیچ گونه آلاینده ی مضری برای سلامتی ندارد و به همین دلیل میتوان از آن در قسمت های مختلفی از ساختمان استفاده کرد. این سنگ آتش زا نیست و اگر آتش سوزی رخ بدهد هیچ گونه ماده خطرناکی تولید نمیکند. به دلیل مقاومت بالا، این سنگ نیازی به روکش یا پوشش های شیمیایی ندارد. سنگ اسلب طبیعی در انواع رنگ ها و ساختارها در دسترس است بنابراین معمارا به راحتی میتوانند با توجه به شرایط سنگ خود را انتخاب کنند.

به غیر از انواع سنگ های ساختمانی که در این متن معرفی شدند، سنگ‌های ساختمانی زیادی وجود دارند که هر کدام خصوصیات و کاربردهای مختلفی دارند. سنگ‌هایی مانند لاشه، اسلب، توف، قواره، پلاک، مالون، گیوتین، ازاره، دیوریت و غیره. در این متن به معرفی انواع سنگ های ساختمانی پرکاربرد پرداخته شده که امیدواریم مفید بوده باشد.

 

انواع سنگ های ساختمانی - انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد های آن - لنا طرح لوتوس انواع سنگ های ساختمانی - انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد های آن - لنا طرح لوتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *