مقالات آموزشی

تاثیر فضای داخلی بر روحیه

فضای-داخلی

 زیبایی فضای داخلی از اهمیت خاصی برخوردار است بنابراین نمیتوان از تاثیر فضای داخلی بر روحیه چشم پوشی کرد.  دکوراسیون داخلی به طور قابل توجهی بر روحیه ما تاثیر می گذارد. این می تواند باعث آرامش ما شود ، رفتار بچه ها را بهتر کند یا باعث شود مشتری خرید بیشتری داشته باشد. معمولاً منظور از طراحی داخلی فقط زیبایی شناسی است. اما این فقط یک قسمت از معما است. در مورد تاثیرات روانشناختی طراحی داخلی بر ناخودآگاه ما واقعا صحبت نشده است. نمای خانه یا فضای اداری ما می تواند اثری مثبت در احساسات ما داشته باشد. دفتری که فقط میز ، صندلی و دیوارهای بایر دارد ممکن است تحریک ذهنی کارکنانش را برای کار بهتر فراهم نکند. به همین ترتیب یک خانه آشفته ممکن است نتواند آرامش مورد نیاز در خانه را فراهم کند. طراحی داخلی این مکان ها می تواند احساس ما را حکم کند. از این رو ، یک استودیوی موسیقی یا آشپزخانه یک آشپز و بیشتر فضاهای کاری هنری باید به گونه ای هنری طراحی شود که احساس خوبی را به کارمندان دهد . تعادل رنگ ، اندازه پنجره ها ، کناف سقف و نور و شکل و بافت مبلمان میتواند تفاوت در احساس فرد را ایجاد کند.

  1. رنگها : رنگها جنبه مهمی از نحوه درک محیط پیرامونی خود هستند. اینکه رنگ ها واکنش عاطفی خاصی ایجاد میکنند از واژگان ما مشخص است. ما احساس آبی می کنیم ، از حسادت سبز می شویم و گاهی فقط صورتی فکر می کنیم! رمزگشایی از مفاهیم دقیق رنگ دشوار است ، کارشناسان موافقند که رنگهای روشن زرد و سبز  انرژی را ایجاد می کنند و ارتباط و معاشرت را تحریک می کنند. رنگ نارنجی  نیز ، اشتها را افزایش می دهد بنابراین بیشتر در آشپزخانه ها استفاده می شود. رنگ های بنفش و تیره آبی و سبز باعث تیرگی میشود ، اگرچه در صورتی که در نسبت های مناسب استفاده  شود می تواند راحتی را ایجاد کند. رنگ های ملایم نارنجی و زرد تسکین دهنده هستند ، شادی ایجاد می کنند و خلاقیت را افزایش می دهند.  رنگ های روشن آبی رنگ آسمان و دریا را تداعی می کند و باعث ایجاد آرامش می شود. سبز و خاکستری یخی احساس آرامش  را ایجاد می کند. قرمز می تواند  انرژی را افزایش دهد اما اگر بیش از حد استفاده شود ، خصمانه به نظر می رسد.
  2. سبک : انسانها مانند گیاهان هستند. آنها در نور طبیعی شکوفا می شوند و در فضاهای تیره و تاریک پژمرده می شوند. نور طبیعی منبع اصلی سلامتی و وسیله یک جسم و ذهن متشکل است. نور طبیعی روشن به محیط انرژی می بخشد و فضا را جادار جلوه می دهد. نور کم فضاهای غم انگیز ،  و خفقان آور ایجاد می کند و از این رو غیر مولد هستند. بهترین منبع نور ، نور خورشید است و به همین دلیل است که تعداد و اندازه پنجره های موجود در یک فضا می تواند موجبات خوشبختی افراد را فراهم آورده یا فرد را افسرده ، غمگین یا مضطرب کند.

فضا :فضای داخلی می تواند تاثیر قطعی بر رفتار ، خلق و خو ، افکار و احساسات ما بگذارد. اندازه اتاق و ارتفاع سقف بر روحیه و برداشت فرد از آزادی و حبس تأثیر می گذارد. مستند است که در اتاق هایی با سقف بالاتر ، افراد تمرکز و خلاقیت بیشتری دارند. مطالعات نشان می دهد که مجاورت با گیاهان می تواند باعث خلق و خوی خوب فرد شود ، باعث افزایش تمرکز و حتی حفظ حافظه می شود ، زیرا مشاهده عناصر طبیعی و رنگ سبز باعث کاهش استرس می شود.

شما می توانید از اینجا درباره ی تاثیر نورپردازی بر دکوراسیون داخلی بخوانید.

3 نظر در “تاثیر فضای داخلی بر روحیه

  1. ekonomi گفت:

    I read your blog and found it very helpful.

  2. inceleme گفت:

    Thanks for this information.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *