بازسازی و نوسازی, دکوراسیون داخلی, مقالات آموزشی

آموزش نصب پارکت لمینت به صورت دستی

روش دستی نصب پارکت لمینت

زمانی که پارکت لمینت مورد نظر خود را انتخاب کردید و آن را خریداری نمودید، نوبت به مرحله نصب پارکت لمینت می‌رسد! این بخش، حساس است و باید با دقت و تخصص کافی انجام شود. برای اینکه بتوانید پارکت لمینت خریداری شده را به خوبی نصب کنید، بایستی در ابتدا با مراحل مختلف آن آشنا شوید. آموزش نصب پارکت لمینت و اجرای آن، بسیار ساده است؛ اما برای کسانی که در این زمینه تجربه‌ای ندارند، ممکن است در ابتدا پیچیده و چالش برانگیز به نظر بیاید. نصب پارکت لمینت از این لحاظ ساده و آسان است که شما تنها باید کلیک‌های دو طرف پارکت لمینت را در یکدیگر قفل کنید و حتی احتیاجی به استفاده از چسب در ساختار آن نخواهد بود؛ اما برخی نکات و تکنیک‌هایی وجود دارند که ممکن است کمی به پیچیدگی کار بیافزایند. بهتر است توجه داشته باشید که؛ نوع پارکت لمینت نیز در نحوه نصب آن تاثیرگذار است! در ادامه، با ما همراه شوید تا روش دستی نصب پارکت لمینت را بررسی کنیم.

آموزش نصب پارکت لمینت

آموزش نصب پارکت لمینت

همانطور که گفته شد، پس از خرید پارکت لمینت؛ نصب آن مرحله‌ای است که از حساسیت بالایی برخوردار می‌باشد! اگر شما از دقت و دانش کافی جهت نصب پارکت لمینت کمک نگیرید، باعث می‌شود تا یک نصب غیراصولی و غیراستاندارد صورت گیرد و تمامی زحمات و هزینه‌های شما، برای نصب این پوشش در کف منزلتان بی‌ثمر باقی خواهد ماند. درست است که روش دستی نصب پارکت لمینت راحت و سریع می‌باشد؛ اما نصب غیراصولی آن باعث می‌شود تا برآمدگی‌هایی در سطح آن ایجاد گردند که به مرور زمان، سبب فرسودگی کلیک‌ها و بافت لمینت خواهند شد.

در نهایت، می‌توان گفت که یک نصب غیرمناسب و ناصحیح، می‌تواند به کاهش طول عمر پارکت لمینت منجر گردد. از این رو، بهتر است برای نصب پارکت لمینت خود از یک فرد متخصص کمک بگیرید. البته، اگر خود شما نیز صلاحیت اینکار را داشته باشید، می‌توانید پارکت لمینت‌ها را در سطوح افقی یا عمودی منزلتان نصب کنید.

مراحل و روش دستی نصب پارکت لمینت

اولین مرحله از روش دستی نصب پارکت لمینت، این است که؛ از صاف و بدون برآمدگی بودن سطح مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید! اگر سطح انتخاب شده برای نصب پارکت لمینت به اندازه کافی صاف و صیقلی نباشد و پارکت‌ها بدون توجه به این موضوع بر روی آن نصب شوند، سبب می‌گردد تا هنگام راه رفتن بر روی آن‌ها صدایی ناخوشایند ایجاد شود. علاوه بر این امر، به مرور زمان از عمر و استقامت پارکت لمینت‌ها کاسته خواهد شد و به سرعت خراب می‌شوند. از این رو، اگر هرگونه ایرادی در سطح مورد نظر وجود دارد؛ ابتدا بایستی درصدد رفع آن برآئید.

نکته مهم دیگر، این است که شما باید پارکت لمینت‌ها را با محیطی که قرار است در آن نصب شوند، هم دما کنید! برای انجام اینکار می‌توان پارکت‌ها را به مدت 24 الی 48 ساعت در آن فضا قرار داد. سپس، شما بایستی سطح عمودی یا افقی که قرار است با پارکت لمینت پوشش داده شود را، با فوم سایلنت پوشش‌دهی کنید! انجام این مرحله، برای افزایش عمر مفید پارکت لمینت کاملا ضروری خواهد بود.

درست است که می‌توان پارکت لمینت‌ها را علاوه بر سطوح افقی، بر سطوح عمودی نیز نصب کرد؛ اما شما باید در ابتدا تصمیم بگیرید که جهت نصب به چه صورت خواهد بود! در نهایت، باید از ابزاری که “لقمه” نام دارد، استفاده کنید و فواصلی را به منظور نصب پارکت لمینت‌ها در نظر بگیرید. اهمیت این نکته زمانی مشخص می‌شود که انبساط و انقباض‌های احتمالی در این کفپوش‌ها صورت می‌گیرند و اگر فاصله کافی بین آن‌ها وجود نداشته باشد، دچار بروز برآمدگی‌ها و ورم‌هایی در سطح آن خواهند شد.

4 قدم روش دستی نصب پارکت لمینت

روش دستی نصب پارکت لمینت

در این بخش، قرار است تا آموزش نصب پارکت لمینت را به صورت دستی و در 4 مرحله اصلی به شما توضیح دهیم. پس از اینکه سطح مورد نظر را از لحاظ هم‌تراز بودن بررسی کردید، آن را تمیز نمودید، از مرطوب نبودن آن مطمئن شدید و فوم زیرساز را نیز بر روی آن چسباندید؛ می‌توانید پارکت لمینت‌ها را بر روی فوم نصب کنید! ابتدا، به دقت بررسی نمائید که تمامی لمینت‌ها سالم هستند و ایرادی از جمله، خش و یا تغییر رنگ در آن‌ها وجود ندارد. سپس، یک به یک مراحل زیر را مطالعه کنید و دقیقا آن‌ها را اجرا نمائید:

  1. به عنوان اولین مرحله، شما بایستی عرض اتاق یا سطح مورد نظر خود را اندازه‌گیری کنید. عرض اولین و آخرین ردیفی که الوارها در آن چیده می‌شوند، دست کم باید 9 سانتی‌متر باشد. در غیر این صورت، بهتر است از عرض ردیف اول پارکت لمینت‌ها، کمی برش داده شود. شما برای انجام اینکار می‌توانید از یک اره تیز و مناسب استفاده کنید.
  2. توجه داشته باشید؛ از هر طرف که قرار است پارکت لمینت را نصب کنید، باید 8 الی 10 سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد! برای افزایش دقت در اجرای اینکار، شما می‌توانید از چندین تکه چوب دارای قطر حداقل 1 سانتی‌متر استفاده نمائید. بهتر است این چوب‌های اضافه را با چسب به دیوار بچسبانید تا ثابت باقی بمانند و دقت کار شما را بر هم نزنند.
  3. در سومین مرحله از روش دستی نصب پارکت لمینت، شما بایستی اولین ردیف از پارکت لمینت‌ها را با 1 سانتی‌متر فاصله در کنار یکدیگر قرار دهید. سپس، سعی کنید تایل‌های بعد را در امتداد تایل‌های چیده شده نصب نمائید.
  4. توصیه ما به شما این است که؛ برای نصب بهتر و مستحکم‌تر این تایل‌ها، از یک عدد چکش پلاستیکی استفاده کنید. به هیچ وجه این چکش را مستقیما بر روی پارکت‌ها نزنید! بلکه شما باید یک تکه چوب را واسط میان تایل‌ها و ضربات چکش قرار دهید تا فشار و آسیبی بر پارکت‌ها وارد نشود.

روش دستی نصب پارکت لمینت چارچوب درب

برای اینکه بتوانید به خوبی به نصب پارکت لمینت در سالن پذیرایی، اتاق خواب یا آشپزخانه منزل خود بپردازید؛ بهتر است تا به این نکته توجه کنید، که نصب پارکت لمینت در همه بخش‌ها به صورت صاف، ساده و سرراست نخواهد بود! نصب این پارکت‌ها در چارچوب درب و کناره لوله‌ها، نمایان‌گر این نکته است. البته، لزومی به نگرانی وجود ندارد؛ چون شما تنها نیاز خواهید داشت تا از ابزارهای گردبر استفاده کنید و پارکت لمینت را به شکل دلخواه خود برش دهید. نهایتا، پس از اینکه تمامی لمینت‌ها را نصب کردید و آن‌ها نیز به شکلی صحیح در سر جای خود قرار گرفتند، می‌توانید تکه چوب‌هایی که تحت عنوان لقمه بین آن‌ها قرار داده شده بودند را از میان بردارید.

جمع‌بندی آموزش نصب پارکت لمینت

در این مقاله، به آموزش نصب پارکت لمینت پرداختیم. شما می‌توانید از روش دستی نصب پارکت لمینت استفاده کنید و به راحتی کفپوش‌های خود را در انواع سطوح افقی یا عمودی بچسبانید. اگر پارکت لمینت شما از نوع کلیکی باشد، نصب آن بسیار ساده‌تر خواهد بود! به صورت کلی، آموزش نصب پارکت لمینت به دو بخش آماده‌سازی و اتصال تایل‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. شما در اولین مرحله، بایستی از مناسب و مطلوب بودن شرایط نصب آگاهی پیدا کنید و سپس، اقدام به نصب تایل‌های لمینت نمائید. برخی از نکاتی که باید در مرحله آماده‌سازی در نظر گرفته شوند، شامل؛ مرطوب نبودن و تمیز بودن سطح، هم دما شدن پارکت لمینت‌ها با محیط و نصب فوم زیرساز می‌باشند. همچنین، به خاطر داشته باشید که نصب تایل‌های پارکت لمینت در چارچوب‌های درب و کناره لوله‌ها، به شکل صاف نخواهد بود و ابتدا باید در لمینت‌ها برش‌های دقیقی را ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *