بازسازی و نوسازی, مقالات آموزشی

اصول و مبانی نصب پارکت لمینت

اصول و مبانی نصب پارکت لمینت - مبانی نصب پارکت لمینت

اصول نصب پارکت لمینت چیست؟ چگونه به نصب پارکت لمینت بپردازیم؟ به احتمال زیاد، یکی از دغدغه‌های افرادی که این محصول را برای دکور منزل خود خریداری می‌کنند، این است که چطور باید صفحات پارکت لمینت را نصب کرد! خوشبختانه، نصب پارکت لمینت امری سخت نیست و شما با یادگیری آن و همچنین، در دست داشتن ابزارهای مناسب، قادر خواهید بود تا پارکت لمینت خود را نصب کنید؛ اما به یاد داشته باشید که اینکار آنقدر راحت نیست که بتوان بدون برخورداری از تخصص لازم از پس آن برآمد. در این مقاله، قرار است تا به بررسی صفر تا صد نحوه نصب پارکت لمینت، ابزارهای مورد نیاز برای انجام اینکار و مراحل دقیق آن بپردازیم، با ما همراه شوید.

اصول و مبانی نصب پارکت لمینت - مبانی نصب پارکت لمینت

اصول نصب پارکت لمینت چه هستند؟

در دنیای امروزی، پارکت لمینت در بازسازی ساختمان‌های قدیمی بسیار پرکاربرد تلقی می‌شود و از طرف دیگر، این محصول در راستای دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها نیز زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به تنوع بالای پارکت لمینت‌ها در طرح و رنگ و همچنین قابلیت نصب آسان آن، می‌توان گفت که این کفپوش یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوشش‌دهی کف اتاق‌ها، سالن پذیرایی و آشپزخانه منزل شما خواهد بود. همانطور که گفته شد؛ نصب پارکت لمینت بسیار آسان و راحت است و شما قادر هستید تا تقریبا آن را بر هر بستر، زیرساز و سطحی نصب نمائید.

یکی از نکاتی که باید حتما قبل از سفارش پارکت لمینت در نظر گرفته شد، اندازه‌گیری مساحت کف است! هر فضایی را که قرار است کف آن را با پارکت لمینت بپوشانید، کاملا اندازه بگیرید و مساحت آن را حساب کنید. سپس، 10% مساحت کل را به این مقدار اضافه کنید و به میزان بدست آمده، پارکت لمینت خود را سفارش دهید. در ادامه، پیش از اینکه پارکت لمینت‌ها را در کف منزل خود نصب نمائید؛ باید آن‌ها را به مدت 48 ساعت در فضایی که قرار است کفپوش شود، قرار دهید!

اصول و مبانی نصب پارکت لمینت - مبانی نصب پارکت لمینت

اینکار باعث می‌گردد تا پارکت‌ها با محیط نصب خود کاملا در یک دمای مشابه قرار گیرند. دلیل این امر، جلوگیری از انبساط یا انقباض پارکت لمینت‌ها است؛ زیرا در صورت رخ دادن این مسئله، باعث می‌شود تا پارکت‌ها به خوبی نصب نشوند. نهایتا، شما بایستی مواد، مصالح و ابزارهای لازم را برای کفپوش محل فراهم کنید و با درنظرگیری دستورالعمل‌های ایمنی، به نصب پارکت لمینت بپردازید. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که ابزارهای مورد نیاز برای نصب پارکت لمینت چه هستند؟ در ادامه مقاله، به معرفی این ابزارها خواهیم پرداخت.

ابزارهای مورد نیاز نصب پارکت لمینت

ممکن است شما برای راحت‌تر شدن نصب پارکت لمینت منزل خود، نوع کلیکی این کفپوش را سفارش داده باشید؛ اما در آخر برای اینکه نتیجه کار مطلوب و از ظرافت لازم برخوردار باشد، نیاز است تا برخی ابزارها را تهیه کنید و از آن‌ها حین انجام مراحل نصب استفاده نمائید. نهایتا، در تمام پروژه‌های نصب پارکت لمینت، شما به این ابزارهای ذکر شده احتیاج خواهید داشت:

  • کف‌ساب بتنی
  • کف‌ساب برای پارکت
  • چکش پلاستیکی یا چوبی
  • متر برای اندازه‌گیری و نحوه محاسبه متر مربع پارکت
  • مداد برای علامت‌گذاری برش‌ها
  • اره دستی، چاقوی تیغه‌دار یا کاتر
  • رنده برقی مخصوص
  • کاردک چوبی
  • گیره نصب پارکت لمینت
  • رطوبت‌سنج دیجیتال

در صورتی که شما تمامی این ابزارآلات را تهیه کنید و کاربردشان را نیز بیاموزید؛ قادر خواهید بود تا در کمترین زمان ممکن و با سرعت بالا، کفپوش‌های مورد نظر خود را در منزل یا محل کارتان نصب کنید! همچنین، اگر فکر می‌کنید که نصب پارکت لمینت ممکن است خطراتی را با خود به همراه داشته باشد، هیچ لزومی به نگرانی نیست؛ زیرا، اجرای پارکت لمینت عملا بدون خطر و ریسک خواهد بود. البته، توصیه ما به شما این است که جهت پیشگیری از بروز هرگونه حوادث غیرمنتظره، از دستکش و عینک محافظ حین کار، استفاده نمائید.

آماده‌سازی پیش از نصب پارکت لمینت

همانطور که قبل‌تر نیز به این ویژگی اشاره شد؛ یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که پارکت لمینت از آن برخوردار است، امکان نصب آن بر روی انواع سطوح می‌باشد. در نتیجه، شما قادر خواهید بود تا این کفپوش‌ها را بر سطوح بتنی، سنگی و موزائیکی نصب نمائید؛ اما شرط لازم اینکار، هم‌تراز بودن کل سطح با یکدیگر است! پس از اینکه نسبت به این موضوع اطمینان خاطر یافتید، باید سطح زمین را کاملا تمیز کنید تا هیچگونه آلودگی، گرد یا خاکی بر روی آن قرار نگرفته باشد.

اصول و مبانی نصب پارکت لمینت - مبانی نصب پارکت لمینت

اگر سطح مورد نظر را با ماده‌ای مرطوب تمیز کرده‌اید، بهتر است ابتدا اجازه دهید تا زمین کاملا خشک شود و عاری از هرگونه ماده مرطوبی باشد. همچنین، در صورتی که ساختمان مورد نظر نوساز می‌باشد و زیرساز آن تازه اجرا شده است، بایستی صبور باشید تا این زیرساز کاملا خشک شود. اگر عجله‌ای در نصب پارکت لمینت وجود دارد، بهتر است چک کنید که رطوبت موجود بر سطح به حداکثر 12% رسیده باشد.

اگر کف‌سازی شما با بتن انجام شده است؛ حداقل باید به مدت دو ماه صبر کنید تا این سطح کاملا خشک شود! نهایتا، اگر از عدم رطوبت این زیرساز اطمینان پیدا کرده‌اید؛ نوبت به آن رسیده است تا سطح را کاملا تراز کنید. اگر مشکلی در تراز بودن و یکدست بودن سطح پیش آمد، به شما توصیه می‌شود تا با سابیدن این سطح یا استفاده از ملات‌های سبک و ترمیمی، هم‌تراز بودن کل سطح را تحقق بخشید.

مطلب پیشنهادی = راهنمای کامل خرید پارکت لمینت

به عنوان نکته آخر جهت آماده‌سازی مراحل نصب لمینت، باید توجه کنید که آیا در ساخت و ساز ساختمان شما، از سیستم‌های گرمایشی در کف زمین استفاده شده است یا خیر! در صورتی که پاسخ شما بله است؛ بایستی حتی پیش از تهیه پارکت لمینت مورد نظر خود این نکته را با تامین‌کننده مورد نظر به اشتراک بگذارید تا نوعی پارکت لمینت مناسب را به شما معرفی کند. در نهایت، شما باید 3 هفته قبل از نصب پارکت لمینت، سیستم گرمایش در کف را کاملا خاموش کنید.

نصب پارکت لمینت و اجرای فوم

یکی دیگر از نکاتی که باید پیش از نصب پارکت لمینت انجام شود، اجرای یک لایه فوم بر روی سطح مورد نظر خواهد بود. این فوم، بستر اصلی است که پارکت لمینت‌ها بر روی آن قرار می‌گیرند. به صورت معمول، بهتر می‌باشد از فوم دارای ضخامت 4 میلی‌متر استفاده کنید و جنس آن نیز، می‌تواند از پلی اتیلن، پلی یورتان یا غیره باشد. شما بایستی، این فوم‌ها را لبه به لبه بر روی سطح مورد نظر خود پهن نمائید. سپس، باید لبه‌ها را با نوار چسب به یکدیگر متصل کنید. توجه داشته باشید که فوم‌ها به هیچ عنوان نباید بر روی یکدیگر قرار بگیرند! همچنین، به خاطر بسپارید که کل سطح را با این فوم بپوشانید. تا حد ممکن، سعی بر این داشته باشید که؛ فوم‌ها را صاف و یکدست، کنار یکدیگر پهن کنید. نهایتا، باید لبه فوم را که با دیوار برخورد می‌کند تا فاصله 2 سانتی‌متر، تا کنید و به دیوار بچسبانید.

جمع‌بندی مقاله

در این مقاله، به بررسی کلی در رابطه با نحوه نصب پارکت لمینت و اصول نصب پارکت لمینت پرداخته شد! نتیجه گرفتیم که؛ پارکت لمینت‌ها نباید بر روی سطوح مرطوب نصب شوند و اگر زیرسازی شما به تازگی تمام شده است، باید صبر کنید تا کف آن به صورت کامل خشک شود. همچنین، دریافتیم که چه ابزارهایی برای نصب پارکت لمینت مورد نیاز خواهند بود. در آخر، آماده‌سازی‌های پیش از نصب پارکت لمینت را مورد بررسی قرار دادیم. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه نصب پارکت لمینت چوبی دارید؛ می‌توانید به دیگر مقالات وبسایت ما مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *