دکوراسیون داخلی, مقالات آموزشی

انواع قرنیز و نکات خرید آن

در این مطلب انواع قرنیز و نکات خرید آن را بررسی می کنیم. قرنیزها از مصالحی شناخته‌ شده برای طراحی داخلی به حساب می‌ آیند. بهترین و زیباترین مدل‌ های دکوراسیون داخلی با استفاده از قرنیزهای مختلف اجرا می ‌شوند. در طراحی داخلی آپارتمان یا ویلا استفاده از قرنیزهای مختلف یک امتیاز محسوب می شوند. اگرچه مدل‌ های قرنیز یکی از ساده‌ ترین نوع مصالح هستند.

اما تاثیر زیادی روی زیبا سازی طراحی داخلی دارند. به ‌طورکلی قرنیزها به شکل یک نوار با طول و عرض و ضخامت متنوع تولید می‌شوند و کاربرد آن‌ها برای کنار دیوار نزدیک به کف ساختمان می باشد. استفاده از قرنیز برای طراحی داخلی باعث می‌شود که دیوار نمایی زیبا تر داشته باشد. همین ‌طور رطوبت ناشی از شستشوی کف به دیوار نفوذ نمی کند.

قرنیزها در جنس ‌های مختلفی تولید می‌ شوند. قرنیزهای چوبی دارای رنگ‌ های متنوعی هستند. قرنیزهای پی وی سی متداول ‌ترین نوع موجود در بازار می باشند. همچنین قرنیزهای سنگی، ام دی اف نیز بسیار در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برای این ‌که انتخاب درستی داشته ‌باشیم باید بدانیم که از قرنیز در کدام قسمت استفاده می ‌کنیم و شرایط ساختمان به چگونه است. قرنیز ها از ارتفاع ۷ سانتی ‌متر تا ۲۰ سانتی ‌متر طراحی می ‌شوند، و ضخامت آن ‌ها از ۱۶ میلی‌ متر تا ۲۵ میلی ‌متر است.

قرنیز چوبی

یکی از متداول‌ ترین قرنیزها، قرنیزهای چوبی هستند. به دلیل تنوع بالایی که دارند در طراحی داخلی بسیار از آن‌ها استفاده می ‌شود. از نظر عرض در اندازه ‌های ۸ سانتی‌ متر، ۱۲ سانتی ‌متر و یا ۱۰ سانتی ‌متر به ‌طور استاندارد تولید می‌ شوند. انتخاب مدل قرنیز بستگی به طراحی داخلی‌ ساختمان دارد. طرح چوب برای انواع قرنیز ها می‌تواند با پارکت های چوبی یا کف‌ پوش‌ های چوبی هماهنگ باشد.

اگر به ترکیب رنگ قرنیزهای چوبی نگاه کنید متوجه می ‌شوید، که مانند رنگ چوب درخت در رنگ‌ های قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره ، قهوه‌ای مایل به قرمز ، زرد مایل به قهوه‌ای، خاکستری تیره ، زرد روشن و قهوه‌ای مایل به سیاه مشاهده می‌ شوند. البته این رنگ‌ ها تا حدودی به قرنیزهای ام دی اف هم شباهت دارند. اما طرح چوب یک طرح بسیار متنوع است و به دلیل وجود رگه ‌های چوب طبیعی در آن‌ها متفاوت دیده می‌ شود.

برای ساخت قرنیز های چوبی، از چوب درختانی همچون؛ گیلاس، گردو، بلوط و کاج استفاده می‌ کنند، تا از طول عمر بالایی برخوردار باشد. سپس روی این دسته از چوب ها را با مواد شیمیایی و رزین‌ ها می‌ پوشاند. البته باید گفت که این دسته از قرنیزها از معایبی همچون حساس بودن به رطوبت، احتمال خوردگی چوب توسط حشرات و آسیب زدن به محیط‌ زیست برخوردار است.

[row]

[col span__sm=”12″ align=”center”]

[button text=”خرید انواع محصولات قرنیز” radius=”99″ link=”https://www.lanaland.ir/%d9%82%d8%b1%d9%86%db%8c%d8%b2-%d9%88-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1/” target=”_blank”]

[/col]

[/row]

قرنیز ام دی اف

در کل باید گفت که ورقه‌های ام دی اف، از کاربرد های گوناگونی در دکوراسیون منازل برخوردار هستند، که می‌ توان به‌ عنوان نمونه برای طراحی قرنیز های ام دی اف بی ای اشاره کرد. این دسته از قرنیز ها همان‌ طوری که مشخص است، از مغزه ام دی اف طراحی‌ شده، و روکش‌ های آن از جنس پی وی سی در طرح‌ های چوبی می‌ باشد.

البته این دسته از قرنیز ها یکی از رایج ترین و به صرفه‌ ترین قرنیز ها محسوب می‌ شود. قرنیز های ام دی اف، از وزن سبکی برخوردار هستند، اما در برابر رطوبت و آب از مقاومت اندکی برخوردار می‌ باشد. این دسته از قرنیز ها در بازار امروز در ارتفاع‌ های ۷ تا ۹ سانتی‌ متری وجود دارند؛ و علاوه‌ بر قرنیز های چوبی در مقابل خوردگی حشرات مقاوم هستند، و همین‌ طور از تنوع بالایی برخوردار می‌ باشند.

[ux_products cat=”168″]

قرنیز پی وی سی

قرنیز های پی وی سی هم یکی از انواع قرنیز ها شناخته شده‌ است، که اکثراً ا این دسته از قرنیز ها هم بین دیوار و کف سازه قرار می‌ گیرد.  یکی از هدف‌ های مهمی که این قرنیز ها از آن برخوردار هستند، حفاظت کردن از ساختار مسطح دیوار ها می‌ باشد؛ یعنی به این معناست که دیوار در برابر اجسام خارجی مورد آسیب قرار نگیرد. این دسته قرنیز ها از ضخامت بسیار مناسبی برخوردار هستند، و شما می‌ توانید به‌ راحتی در بازار روز از این دسته قرنیز ها در ارتفاعات بین ۷ تا ۱۱ سانتی‌ متر خریداری کنید.

قرنیز های پی وی سی در چهار نوع: ساده، چوبی، سنگی و ورساچه تقسیم‌ بندی می‌ شود. این نوع قرنیزها هم در مقابل رطوبت بسیار مستحکم و مقاوم می‌ باشد. قرنیز های پی وی سی در دو دسته توخالی و توپر دسته‌ بندی می‌ شوند. قرنیز های پلی استایرن یا همان توپر پی‌ وی سی بعد از نصب کردن، تقریباً مشابه قرنیز های ام دی اف یا چوبی هستند؛ اما کمی نسبت به آن ها براق‌ تر می باشند.

قرنیز های پلی استایرن از قابلیت شستشو برخوردار هستند و گوشه‌ های این قرنیز ها به‌ هیچ‌ عنوان دچار آسیب نمی‌ شود. طول هر شاخه از این قرنیز ها بین ۲٫۸۰ تا ۳ متر می‌ باشد، و ضخامت آن‌ ها بین ۵ تا ۸ میلی‌ متر است. البته قرنیز های پلی استایرن یکی است محبوب‌ ترین قرنیز ها میان مردم شناخته شده است.

قرنیز پی وی سی تو خالی به‌ صورت داکت طراحی شده است، و در بخش پشت این نوع از قرنیز ها قسمت خالی وجود دارد، که از این بخش‌ ها برای عبور دادن انواع سیم و کابل استفاده می‌ کنند. نحوه نصب کردن این قرنیز ها با قرنیز های پلی استایرن تفاوت دارد. برای نصب کردن قرنیز های تو خالی باید شاسی که در قسمت پشت قرنیز وجود دارد، را با توجه به خواسته مشتری روی دیوار ها نصب کنید. بعد از آن بخش اصلی قرنیز را  روی شاسی مورد نظر فشار دهید. این نوع از قرنیز ها به‌ راحتی نصب و جداسازی می‌ شود.

قرنیز PVC - انواع قرنیز

 

قرنیز سنگی

یکی دیگر از انواع قرنیز ها، قرنیز های سنگین می‌ باشد. از این قرنیز ها برای طراحی ساختمان‌ ها استفاده می‌ کنند. قرنیز های سنگی به رنگ و جنس دیوار پوش ها و یا کف‌ پوش ها بستگی دارد؛ و به‌ عنوان نواری از جنس سنگ‌ های مصنوعی یا طبیعی موجب جداسازی دیوار از کف می‌ شود.

این قرنیز ها از رنگ‌ بندی‌ های متفاوتی برخوردار هستند. نوع و جنس قرنیز های سنگی می تواند به‌صورت سنگ‌ های مصنوعی، سنگ‌ های مرمر، سرامیکی و حتی سنگ‌ های تراورتن باشد؛ که برای مقاوم سازی قسمت پایینی دیوار استفاده میکنند؛ تا در برابر هر گونه نم یا رطوبت مقاومت کند.

این دسته از قرنیز ها از طول عمر بالایی برخوردار هستند، و در برابر هر گونه رطوبت، حرارت، فشار و آب مقاومت بسیار بالایی دارند. پرکاربرد ترین قرنیز  سنگی هم از جنس سنگ تراورتن یا سنگ مرمر می‌ باشد، که در طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلفی، برای طراحی ساختمان‌ ها از آن‌ ها استفاده می‌ کنند. البته این را هم باید گفت که قرنیز های سنگی از نسبت‌ به دیگر قرنیز ها، از قیمت بالایی برخوردار هستند؛ اما بسیار مستحکم و مقاوم می‌ باشند.

قرنیز سنگی - انواع قرنیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *