دکوراسیون داخلی, مقالات آموزشی

پارکت لمینت چوبی یا پارکت لمینت سنگی؛ چه کسی برای چه موردی استفاده کند؟

پارکت لمینت چوبی - پارکت لمینت سنگی

چندین دهه از تولید و عرضه محصولات پارکت لمینت به بازار ساختمان‌سازی می‌گذرد و امروزه، می‌توان این محصولات را در رنگ‌ها و طرح‌های متفاوتی مشاهده کرد. پارکت لمینت در دو طرح چوبی و سنگی، از پرطرفدارترین محصولات این حوزه محسوب می‌شوند که طرفداران بسیاری آن‌ها را تهیه و استفاده می‌کنند. پارکت لمینت سنگی، از بهترین گزینه‌ها برای بازسازی و ایجاد تغییرات مثبت در محیط به حساب می‌آید و می‌توان آن را در دکوراسیون هر بخش از منزل به کار برد. همچنین، پارکت لمینت سنگی از دوام و کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است. از طرف دیگر، پارکت لمینت چوبی جزو کفپوش‌های پرطرفدار در دنیای امروزی محسوب می‌گردد و می‌توان آن‌ها را به شکل افقی یا حتی عمودی بر سطوح مختلف نصب کرد؛ اما کدامیک از این کفپوش‌ها برای استفاده در دکوراسیون بهتر است؟ پارکت لمینت چوبی یا پارکت لمینت سنگی؟ با ما همراه شوید تا به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم.

مقایسه پارکت لمینت سنگی و چوبی

پارکت لمینت سنگی، کاربردی مشابه با پارکت لمینت چوبی دارد؛ اما تفاوت این دو نوع محصول در متریال‌هایی است که طی فرآیند ساخت آن‌ها بکار برده می‌شوند. پارکت لمینت سنگی، دارای روکشی متفاوت است و بافت آن شبیه به بافت سنگ می‌باشد که این امر سبب می‌شود تا نمایی متفاوت را ایجاد نماید. از طرف دیگر، پارکت لمینت چوبی عموما دارای بافت چوبی است و از الوارهای طبیعی بدست می‌آید. همانطور که می‌دانید، پیشرفت تکنولوژی و علم در صنایع مختلف باعث شده است تا تولیدکنندگان از دستگاه‌های مختلفی استفاده کنند و به تولید محصولاتی متنوع بپردازند؛ که پارکت لمینت سنگی نیز یکی از این محصولات است. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد و جذابی که این پارکت لمینت از آن‌ها برخوردار است، به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل جهت دکوراسیون فضای داخل و بیرون از یک ساختمان محسوب می‌گردد.

پارکت لمینت چوبی - پارکت لمینت سنگی

پارکت لمینت طرح سنگ، دارای یک لایه روکش و یک لایه محافظ ضد خش است که باعث می‌شود تا مقاومت و ماندگاری این محصول چندین برابر شود. از طرف دیگر، پارکت لمینت چوبی دارای چندین پانل مختلف است که هر کدام رنگی متفاوت دارند و همچنین، در اندازه‌های متفاوت نیز تولید می‌شوند. شما با نصب پارکت لمینت چوبی در منزل خود، احساس بسیار خوشایندی را تجربه خواهید کرد؛ زیرا الوارهای به کار برده شده در این کفپوش‌ها، احساس واقعی طبیعت را به شما القا می‌کند. مزیتی که پارکت چوبی دارد؛ این است که علاوه بر جذابیت ظاهری و فیزیکی، قادر است تا عایق حرارت و صوت نیز باشد! بنابراین شما با نصب این لمینت در منزل خود از گرم یا سرد شدن بیش از اندازه فضا جلوگیری خواهید کرد.

مطلب پیشنهادی = راهنمای کامل خرید پارکت لمینت

پارکت لمینت سنگی، دارای تنوع بسیاری در طراحی‌ها و رنگ‌های محصولات خود است! همین امر سبب شده است تا افراد، بتوانند از این پارکت در بخش‌های مختلف یک ساختمان استفاده نمایند. گاها، ممکن است سلیقه شخصی هر طراح باعث ایجاد نمایی منحصر به فرد در ظاهر ساختمان شود. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم که جهت استفاده بهتر از پارکت لمینت طرح سنگ در دکور ساختمان خود، به مشاورین و طراحان مجرب مراجعه فرمائید تا بهترین گزینه را برای استفاده در ساختمان شما انتخاب نمایند. پارکت لمینت سنگی، گاها در محیط‌های اداری و تجاری، ساختمان‌های مسکونی دارای طراحی سبک مدرن و آسانسورها، کاربرد خواهد داشت.

پارکت لمینت چوبی - پارکت لمینت سنگی

از طرف دیگر، پارکت چوبی می‌تواند در محیط‌های سربسته و به دور از رطوبت یا عوامل بیرونی مورد استفاده قرار گیرد. دلیل این امر؛ آن است که معمولا پارکت لمینت چوبی را از چوب درختان بلوط، کاج، گردو، بامبو و راش تولید می‌کنند و این متریال‌های طبیعی، از مقاومتی پایین نسبت به برخی شرایط برخوردار هستند. نهایتا، با وجود این همه تنوع و گوناگونی در محصولات پارکت لمینت چوبی، شما قادر خواهید بود تا با درنظرگیری توان مالی خود، هر یک از این موارد را انتخاب نمائید. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که؛ متریال‌های به کار رفته در پارکت لمینت سنگی دقیقا چه هستند؟ در پاسخ به این سوالتان؛ باید بگوئیم که، معمولا این نوع کفپوش از یک لایه ملامینه زیرین ساخته شده است و در آن، از مغز HDF نیز استفاده می‌شود. بر روی این لایه‌ها، از یک لایه دکوری یا طرح پارکت نیز استفاده می‌گردد که ظاهر اصلی پارکت لمینت سنگی را تعیین می‌کند. نهایتا، بر روی تمامی این لایه‌ها یک محافظ کشیده می‌شود که Overlay نام دارد.

مزایا و معایب پارکت لمینت چوبی و سنگی

در این بخش از مطلب، قرار است تا به بررسی مزایا و معایب پارکت چوبی و پارکت لمینت سنگی بپردازیم! به صورت کلی، لمینت‌های طرح سنگی جایگزین‌های بهتری برای محصولات سنگی اصل هستند؛ زیرا علاوه بر اینکه مقاومت و دوام بالایی نسبت به تغییرات دما دارند؛ بلکه از فرآیند نصب راحت‌تری در مقایسه با محصولات سنگی خالص برخوردار هستند. دلیل این امر نیز؛ سبک وزن بودن پارکت لمینت‌های سنگی است. شما قادر خواهید بود تا پارکت لمینت سنگی را بر سطح انواع متریال‌ها نصب نمائید! همچنین، این کفپوش از مقاومت بالایی نسبت به برخورد مستقیم آب و رطوبت نیز برخوردار می‌باشد. نهایتا، شما می‌توانید از بین طرح‌های مختلف و رنگ‌های متنوع این پارکت انتخاب کنید و این عایق حرارتی و صوتی مطلوب را در منزل یا محل کار خود نصب نمائید.

پارکت لمینت طرح چوب، هر نوع ضخامتی که داشته باشد مطمئنا از دوام و عمر طولانی برخوردار خواهد بود. از این رو، می‌توان گفت که هر دوی این پارکت لمینت‌ها دارای ماندگاری بالایی هستند و فرسوده نمی‌شوند. البته، پارکت لمینت چوبی نسبت به عمر و کیفیت بالای خود از هزینه مقرون به صرفه‌تری نسبت به دیگر کفپوش‌ها برخوردار است. هر دوی کفپوش‌ها را می‌توان به آسانی تمیز کرد و گرد و غبار روی آن‌ها را با جارو برقی از بین برد؛ اما پارکت چوبی بایستی دور از نور آفتاب نصب شود، زیرا تابش مستقیم خورشید باعث از بین بردن رنگ پارکت خواهد شد. برخلاف پارکت لمینت سنگی، چون در فرآیند تولید پارکت لمینت چوبی از چوب طبیعی استفاده می‌شود؛ با مرطوب شدن آن چوب باد کرده و به مرور زمان خراب می‌شود.

پارکت لمینت چوبی - پارکت لمینت سنگی

در نتیجه، برای تمیز کردن پارکت لمینت چوبی نباید از مواد مرطوب همچون آب استفاده کنید. همچنین، این نوع پارکت لمینت‌ها نسبت به ضربات محکم حساس هستند؛ بنابراین، شما نبایستی با اجسام نوک تیز ضربه‌ای به سطح آنان وارد کنید. در صورتی که خط و خشی بر سطح پارکت چوبی ایجاد شود؛ برای همیشه به همان شکل باقی خواهد ماند و قابل تعمیر نخواهد بود. اگر پارکت چوبی را برای دکور منزل خود انتخاب می‌کنید، لازم است تا همیشه آن را تمیز نگه دارید؛ زیرا با تمیز نکردن سطح آن در طولانی مدت، رنگ این پارکت تغییر می‌کند و کدر می‌شود. نهایتا، نباید برای تمیز کردن پارکت لمینت چوبی از مواد شیمیایی استفاده نمائید.

سخن پایانی

در این مقاله از لنالند، به مقایسه دو پارکت لمینت سنگی و چوبی پرداختیم. پارکت لمینت طرح سنگ، یکی از جدیدترین عناصر و ابزارهایی است که به تازگی در صنعت ساختمان‌سازی از آن استفاده می‌شود. این پارکت لمینت، از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، رطوبت و ضربات برخوردار خواهد بود؛ اما پارکت لمینت طرح چوب این مزیت را ندارد و به بیان دیگر، حساس‌تر است! بنابراین، می‌توان گفت که پارکت لمینت طرح سنگ، جایگزینی مناسب برای محصولات سنگین وزن همچون سنگ‌های واقعی یا سرامیک‌ها خواهد بود. از طرف دیگر، پارکت لمینت طرح چوب، بیشتر برای فضای داخلی منازل و ساختمان‌ها کاربرد دارد؛ زیرا نور مستقیم آفتاب نباید با آن برخورد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *