بازسازی و نوسازی, مقالات آموزشی

کاربرد پشم سنگ و راهنمایی خرید پشم سنگ

کاربرد پشم سنگ

در دنیای امروزی، بهتر است در صنعت از ابزارها و تجهیزاتی استفاده شود که به کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و همچنین مصرف بهینه انرژی کمک کنند. به همین علت، محصولات متعددی بوجود آمده‌اند تا این هدف را محقق سازند و از بوجود آمدن انواع آلودگی‌های صوتی، هوا و طبیعتی جلوگیری نمایند. در این بین، عایق‌های حرارتی و صوتی ساختمان نقش بسیار مهم و پررنگی را ایفا می‌کنند. به صورت دقیق‌تر، پشم سنگ جزو شناخته شده‌ترین و پرکاربردترین مواد عایقی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود. پشم سنگ، عایقی است که از الیاف طبیعی تشکیل شده است و به صورت معمول، یکی از مواد تشکیل دهنده آن سنگ آذرین “بازالت” می‌باشد! از این رو، این ماده عایق در برابر تماس مستقیم با آتش، قابل اشتعال نخواهد بود و قابلیت این را دارد تا حرارت بسیار بالا را نیز تحمل کند. در این مقاله از بلاگ لنالند، قرار است تا به صورت دقیق‌تر، به بررسی کاربرد پشم سنگ بپردازیم.

[button size=”medium” style=”primary” text=”جهت خرید محصولات پشم سنگ کلیک کنید” link=”https://www.lanaland.ir/product-category/sound-insulation/” target=””]

معرفی و بررسی کاربرد پشم سنگ

یکی از مهم‌ترین موارد در رابطه با کاربرد پشم سنگ، این است که؛ از این ماده عایق جهت جلوگیری از عبور و مرور صدا استفاده می‌شود. در حقیقت، عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ به عنوان یکی از بهترین مواد عایق ساختمانی بین انواع مشابه شناخته می‌شود. کاربرد پشم سنگ به عنوان یک عایق حرارتی، مزایای بسیاری را به همراه دارد؛ به عنوان مثال، می‌تواند نقش به سزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد. این موضوع، به ویژه در کشور ایران که بخش وسیعی از انرژی در حوزه مصارف خانگی و ساختمانی صرف می‌گردد، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

هم‌اکنون، انواع مختلفی از عایق پشم سنگ تولید می‌شود که هر یک عملکرد و کاربرد متفاوتی را از خود نشان می‌دهند. به طور مثال؛ پشم سنگ از نوع لحافی، تخته‌ای و پتوئی، جزو پرکاربردترین انواع پشم سنگ هستند. علاوه بر این امر، کاربرد پشم سنگ می‌تواند بر قیمت و هزینه خرید آن نیز تاثیرگذار باشد. از مزایای دیگر پشم سنگ، می‌توان به غیرمضر بودن آن برای محیط زیست و انسان‌ها اشاره کرد. با توجه به تحقیقاتی که در این حوزه انجام گرفته است؛ عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ فاقد هرگونه حساسیت برای انسان‌ها خواهد بود. از طرف دیگر، ممکن است عایق‌های دیگری که مواد تشکیل دهنده آنان متفاوت هستند، باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی، چشمی و تنفسی شوند.

نهایتا، می‌توان پشم سنگ را به عنوان برترین نوع عایق حرارتی به حساب آورد. علاوه بر این امر، به نظر می‌رسد که کاربرد پشم سنگ علاوه بر کمک به محیط زیست، تعادل دمای هوا و کنترل مصرف انرژی، به با صرفه بودن آن نیز اشاره داشته باشد! به ویژه، اگر شما محصول مورد نظر خود را از یک نمایندگی معتبر و مطمئن خریداری نمائید.

کاربرد پشم سنگ بر اساس نوع آن

در این بخش از مقاله، قرار است تا به بررسی کاربرد پشم سنگ بر اساس انواع مختلف آن بپردازیم. همانطور که می‌دانید، پشم سنگ در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌گردد و این کار، بی‌علت نیست! بلکه، هر یک از این اندازه‌ها و شکل‌های مختلف مختص به یک استفاده به خصوص ساخته می‌شوند.

انواع پشم سنگ

پشم سنگ تخته‌ای

این نوع از عایق پشم سنگ، در حوزه تولید “ساندویچ پنل‌ها” کاربرد دارد. کاربرد پشم سنگ تخته‌ای علاوه بر عایق‌کاری حرارتی، در زمینه جلوگیری از عبور صدا بین واحدهای یک ساختمان نیز استفاده می‌گردد. عایق پشم سنگ تخته‌ای، معمولا در بین دیواره‌های یک ساختمان تعبیه می‌شود. ساختمان مورد نظر صرفا نباید مسکونی باشد؛ بلکه می‌توان حتی استودیوهای موسیقی و سینماها را نیز به کمک پشم سنگ تخته‌ای عایق‌کاری کرد. در صورتی که مراحل نصب این عایق به شکلی حرفه‌ای و اصولی انجام شوند، عایق تخته‌ای قابلیت این را خواهد داشت که تا حد زیادی از به هدر رفتن انرژی بکاهد. یکی دیگر از مزایای مهم این نوع پشم سنگ، قیمت مناسب آن در برابر کیفیت بالایی است که از آن برخوردار می‌باشد.

کاربرد پشم سنگ تخته‌ای، عموما در دیواره‌ها، سقف و کف ساختمان‌ها است. اگر تمایل دارید تا برای محل زندگی یا کار خود یک عایق مناسب را تهیه کنید که قدرت بالایی در جذب امواج صوتی داشته باشد؛ به قطع یقین، پشم سنگ تخته‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود! به عنوان مثال؛ اگر از یک عایق تخته‌ای با ضخامت و چگالی بالا استفاده نمائید، این عایق قادر است تا 90% صدا و حرارت در محیط را کنترل نماید.

پشم سنگ لحافی

یکی دیگر از انواع عایق‌های پشم سنگ، نوع لحافی آن است! این عایق به صورت رول‌های 1 در 10 متر تولید می‌شود و معمولا، دور آن کاور یا روکشی از جنس کاغذ آلومینیوم وجود دارد. کاربرد پشم سنگ لحافی، بیشتر در عایق‌بندی سقف سوله‌ها و لوله‌های تاسیساتی می‌باشد. عایق پشم سنگ لحافی، از لحاظ هزینه نسبت به دیگر عایق از نوع خود، مقرون به صرفه‌تر است! همچنین، این ماده عایق قادر است تا از دمای 5- درجه سانتی‌گراد الی 150 درجه را تحمل نماید. شایان ذکر است که؛ پشم سنگ لحافی نسبت به پشم شیشه عملکردی بهتر و قوی‌تر را دارا است. اگر به دنبال عایقی هستید که دوام و طول عمر مناسبی داشته باشد و بتواند دمای محیط را به خوبی تنظیم نماید، این عایق گزینه‌ای مناسب خواهد بود!

پشم سنگ پتوئی

این نوع از عایق پشم سنگ، کمی شباهت به گزینه قبلی دارد؛ اما به قطع یقین تفاوت‌هایی سبب شده است تا این دو در دسته‌بندی‌هایی مختلف قرار بگیرند. پشم سنگ پتوئی، به شکل رول‌هایی با اندازه 1.2 در 5 متر تولید می‌شود. همچنین، این عایق در حالت پیش فرض دارای تور سیمی در یک طرف می‌باشد. در نهایت، الیاف پشم سنگ عایق با استفاده از یک نخ نسوز به تور سیمی دوخته می‌شود و آن را به شکل رول درمی‌آورد.

یکی از تفاوت‌هایی که عایق پشم سنگ پتوئی با لحافی دارد، این است که؛ این نوع عایق از چگالی بالاتری برخوردار می‌باشد. به طبع، می‌توان گفت که ضریب انتقال حرارت و امواج صوتی این عایق بسیار پایین خواهد بود. کاربرد پشم سنگ پتوئی، عموما در زمینه تانکرهای حمل قیر، خطوط لوله نفت و مخازن انبار است؛ اما به صورت کلی، این عایق جزو مقاوم‌ترین‌ها در نوع خود می‌باشد.

پشم سنگ لوله‌ای

آخرین موردی که قرار است در مقاله کاربرد پشم سنگ آن را مورد بررسی قرار دهیم، عایق لوله‌ای می‌باشد. همانطور که از نام این عایق مشخص است، ظاهری مشابه با لوله دارد؛ اما این عایق می‌تواند از وسط باز شود و به دور لوله مورد نظر بپیچد. همچنین، برای افزایش استحکام این عایق، می‌توان آن را با بسته‌های فلزی یا پلاستیکی محافظت کرد. کاربرد پشم سنگ لوله‌ای، بیشتر در حوزه عایق‌بندی لوله‌ها و اشکال استوانه‌ای خواهد بود. این عایق می‌تواند از انتقال حرارت و امواج صوتی، جلوگیری نماید. همچنین، می‌توان عایق لوله‌ای را از اندازه 2/1 تا 20 اینچ، تولید کرد.

جمع‌بندی کاربرد پشم سنگ

در این مقاله، به بررسی کلی در رابطه با کاربرد پشم سنگ پرداختیم. این ماده عایق، به صورت کلی جهت جلوگیری از انتقال انرژی، حرارت و صوت به کار می‌رود؛ اما ممکن است با توجه به نوع آن، حوزه کاربردی متفاوتی داشته باشد. برخی از انواع عایق پشم سنگ، به شکل تخته‌ای هستند و می‌توانند در دیواره‌های یک ساختمان به کار برده شوند؛ اما از طرف دیگر، عایق لوله‌ای تنها می‌تواند به دور لوله‌ها و اشکال استوانه‌ای عایق‌بندی شود؛ با توجه به اینکه خود این عایق قالبی استوانه‌ای دارد. نهایتا، شما باید با توجه به نوع کاربرد پشم سنگ، یکی از این انواع مختلف را انتخاب نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *