بلاگ, مقالات آموزشی

جایگزین‌های کاغذ دیواری: 7 ایده برای دکوراسیون مدرن

به جای کاغذ دیواری از چی استفاده کنیم؟

مقدمه

طراحی دکوراسیون یکی از عواملی است که در طول زمان تغییرات بسیاری را به خود دیده است. یکی از اجزاء دکوراسیون که دست‌خوش این تغییرات شده است، کاغذ دیواری می‌باشد. در گذشته، بیشتر کاغذهای دیواری با الگوهای تکراری و مدل‌های کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما امروزه شاهد تغییراتی در این زمینه هستیم.

جایگزین‌های کاغذ دیواری

پوستر دیواری

پوستر دیواری یک جایگزین بسیار جدید و جذاب برای کاغذ دیواری محسوب می‌شود. تفاوت‌هایی میان کاغذ دیواری و پوستر دیواری وجود دارد؛ و آن این است که در اکثر موارد، کاغذ دیواری را روی تمام دیوارهای یک فضا نصب می‌کنیم، ولی پوستر دیواری فقط بر روی بخشی از دیوار نصب می‌شود. این استفاده‌ی محدود و کم از پوستر دیواری، بر زیبائی دیوار می‌افزاید.

با در نظر گرفتن توضیحات مطرح‌شده، مناسب است پوستر دیواری را بر روی دیواری که بیشتر از همه در معرض دید است قرار دهیم. پوستر دیواری دارای طرح بسیار خاص و هماهنگی است که تمام نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند و دکوراسیون منزل را زیباتر می‌کند.

طرز استفاده از پوستر دیواری کاملاً متفاوت است  و به‌جای رول‌های متعدد، در قالب فروش پنلی عرضه می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود که طرح منسجم‌تر و کامل‌تری روی دیوار باشد. علاوه‌ بر این، پوستر دیواری دارای تنوع طرح بیشتری است و به همین دلیل می‌توانیم جدیدترین مدل‌ها را به‌کمک پوستر دیواری بر روی دیوارها نصب کنیم.

رنگ و نقاشی

رنگ و نقاشی

یکی دیگر از انتخاب‌های رایج برای جایگزینی کاغذ دیواری، استفاده از رنگ و نقاشی است! با این حال، رنگ‌های ساده و سفید ممکن است کسل‌کننده باشند. همچنین، استفاده از رنگ و نقاشی‌های خاص و متنوع هزینه‌ی بیشتری نسبت به کاغذ دیواری دارند و ماندگاری آن‌ها نیز کمتر است که این‌ها ازجمله معایب این مورد به شمار می‌آِیند.

پیشنهاد می‌شود از ترکیب رنگ و نقاشی و کاغذ دیواری استفاده کنید. به این صورت که نصف دیوار توسط کاغذ دیواری پوشیده شود و نیمه‌ی دیگرش توسط رنگ متناسب با کاغذ دیواری.

3. کاغذ دیواری سه بعدی

کاغذ دیواری سه بعدی

اگر می‌خواهید تغییری در محیط خود ایجاد کنید که شگفت‌انگیز و خاص باشد، حتماً کاغذ دیواری سه‌بعدی را در عوض کاغذ دیواری قدیمی استفاده کنید. کاغذ دیواری سه‌بعدی نوعی کاغذ دیواری مدرن است که با استفاده از فناوری روز دنیا ساخته می‌شود. طراحی این نوع کاغذ دیواری به گونه‌ای است که تخیل شما را به واقعیت تبدیل می‌کند و تصاویری با ظاهر طبیعی روی دیوار ایجاد می‌کند. برای مثال، کاغذ دیواری سه‌بعدی با طرح دریا به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد دیوار به دریا متصل شده است یا دارای منظره‌ای از دریا است!

کاغذ دیواری سه‌بعدی

  • دارای تنوع طرح بسیار زیادی است
  • دارای ظاهری شیک و منحصربه‌فرد است
  • این نوع کاغذ دیواری برای فضاهای کوچک نیز بسیار مناسب است؛ زیرا با طرح سه‌بعدی خود، به فضا عمق می‌دهد و محیط را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.

با این حال، توصیه می‌شود در فضاهای کوچک از رنگ‌های تیره در کاغذ دیواری سه‌بعدی استفاده نشود. همچنین، در نصب کاغذ دیواری سه‌بعدی نیز باید توجه داشت که آن را بر روی دیوار کانونی یک محیط نصب کنید و تمام دیوارها را نپوشانید. اگر از این نوع کاغذ دیواری برای تمام دیوارهای یک محیط استفاده کنید، فضا به نظر دلگیر و پریشان می‌رسد.

4. کاغذ دیواری با طرح و ایده‌ی دلخواه

کاغذ دیواری با طرح و ایده ی دلخواه

ممکن است در سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی تصاویری را ببینیم و دوست داشته باشیم که دیوارهای منزل‌مان را با آن تصاویر بپوشانیم. در گذشته، فروشگاه‌هایی که توانایی چاپ طرح‌های دلخواه ما را روی کاغذ دیواری داشته باشند، به‌سختی در دسترس بودند. ولی امروزه فراوانی این خدمات به‌وضوح قابل‌مشاهده است. یکی از معایب بزرگ کاغذ دیواری‌های قدیمی، کمبود تنوع و تکراری‌بودن طرح‌های آن‌ها بود؛ اما با پیشرفت فناوری تولید کاغذ دیواری، اکنون می‌توان طرح دلخواه خود را روی کاغذ دیواری یا پوستر دیواری چاپ کرد.

بنابراین کاغذ دیواری سفارشی که طرح و شکل آن بر اساس سلیقه‌ی شخصی شما ایجاد می‌شود، جایگزین بسیار مناسبی برای کاغذ دیواری‌های قدیمی خواهد بود. شما قادر خواهید بود هر آنچه را که در ذهن و رؤیای خود دارید به واقعیت تبدیل کنید و آن را روی دیوارهای اطراف خود مشاهده کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید کاغذ دیواری با عکس خودتان یا شخصیت مورد علاقه‌‌تان داشته باشید. همچنین، می‌توانید اتاق کودکان را با طرح کاغذ دیواری شخصیت کارتونی مورد علاقه‌ی کودکان تزئین کنید.

5. قاب کاغذ دیواری

قاب کاغذ دیواری یک ترفند جذاب و مدرن برای تزئین دیوار است که می‌تواند جایگزین عالی برای کاغذ دیواری‌های طرح قدیمی باشد. در این روش جایگزین، ابتدا باید یک پوستر دیواری یا کاغذ دیواری با طرح بسیار خاص را انتخاب کنید. طرح‌های انتزاعی، چشم‌اندازهای طبیعت، و یا گل‌های خاص می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این ایده باشند.

در ادامه و با استفاده از تکنیک‌های گچ‌بری، باید یک قاب درون دیوار ایجاد کنید. اندازه‌ی این قاب کاملاً به سلیقه‌ی شما و اندازه‌ی محیط بستگی دارد. سپس باید کاغذ دیواری انتخابی را درون این قاب نصب کنید تا مانند یک قاب عکس بسیار جذاب و زیبا به نظر برسد.

6. پنل چوبی

پنل چوبی

پنل چوبی به‌عنوان یکی از جدیدترین مدل‌های دیوارپوش، بسیار محبوب است. این پنل‌ها گزینه‌ای مدرن و مینیمال هستند که زیبایی محیط را به چندین برابر ارتقاء می‌دهند. البته باید توجه داشت که پنل‌های چوبی کمی هزینه‌بر هستند و همچنین این‌که نگهداری از آن‌ها ممکن است کمی دشوار باشد.

به منظور رفع این مشکل، شما می‌توانید از کاغذ دیواری با طرح چوب یا پنل چوبی استفاده کنید. این نوع کاغذ دیواری بسیار جدید و زیباست و برای جایگزینی کاغذ دیواری‌های قدیمی بسیار مناسب است.

7. طرح‌های ویژه

استفاده از طرح‌های ویژه بر روی دیوار ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد. به‌عنوان مثال، ممکن است شما با خود فکر کنید که این طرح ممکن است با سایر اجزاء دکوراسیون هماهنگ نباشد و زیبایی محیط را به خطر بیندازد. اما پیشنهاد ما این است که با رعایت برخی اصول مربوط به هماهنگی دکوراسیون، حتماً به سراغ طرح‌های ویژه بروید. این طرح‌ها مختص افراد سخت‌پسند و خاص‌پسند هستند.

ریسک‌کردن ناشی از انتخاب این طرح‌های ویژه نه تنها محیط را از یکنواختی خارج می‌کند، بلکه ممکن است فضایی شگفت‌انگیز و غیرمعمول ایجاد کند که حتی خودتان هم فکرش را نمی‌کردید. به همین دلیل، حتماً از طرح‌های خاص مانند طرح‌های هندسی، طرح‌های آبرنگی و غیره استفاده کنید تا تجربه‌ای متفاوت و جذاب از دکوراسیون خود داشته باشید.

در نتیجه

یک دغدغه‌ی مهم، یعنی تکراری بودن کاغذ دیواری‌های قدیمی، مورد بررسی قرار دادیم. هدف اساسی این مقاله، معرفی جایگزین‌ها بود. در ابتدا توضیح دادیم که پوستر دیواری نوعی متفاوت و جدید از کاغذ دیواری است که طرح‌های جذاب فراوانی دارد و می‌تواند جایگزین کاغذ دیواری شود.

در نهایت چند ایده‌ی دیگر مثل استفاده از قاب کاغذ دیواری، پنل چوبی، رنگ و نقاشی و طرح‌های ویژه را معرفی کردیم که می‌توانید آن‌ها را با کاغذ دیواری قدیمی جایگزین کنید. هدف از این تنوع در ارائه‌ی جایگزین‌های کاغذ دیواری، باز بودن دست خریدار برای انتخاب بهترین جایگزین است. نکته‌ی مهم که در طول این محتوا به آن اشاره شد، این است که برخی از این موارد جایگزین را می‌توان به‌صورت ترکیبی با کاغذ دیواری‌های قدیمی استفاده کرد.

اگر به دنبال یک روش مدرن و جذاب برای دکوراسیون منزل خود هستید، جایگزین‌های کاغذ دیواری که در این مقاله معرفی شد، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای شما باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این جایگزین‌ها، می‌توانید به وب‌سایت‌های مربوطه مراجعه کنید یا با یک متخصص دکوراسیون داخلی مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *