بازسازی و نوسازی, مقالات آموزشی

عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ

عایق صوت و حرارت پشم سنگ

عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ پشم سنگ، ماده‌ای است که می‌تواند به عنوان عایق صدا در ساختمان‌ها به کار برده شود. همچنین، این ماده جاذب صدا نیز می‌باشد؛ البته، این ویژگی به نوع پشم سنگ مورد نظر بستگی دارد. افزایش یافتن آلودگی‌های صوتی، یکی از عواملی است که سبب شده است تا از موادی همچون عایق صوتی پشم سنگ در ساخت و ساز ساختمان‌ها بکار برده شود. این عایق‌های صوتی، گاها تحت عنوان عایق‌های آکوستیک نیز شناخته می‌شوند. روش کار عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ، به این صورت است که امواج اضافی را به خود جذب می‌کند و مانع از انتقال صدا بین دیواره‌های ساختمان می‌شود. مزیت دیگر ، این است که در فصول گرم یا سرد به تعادل هوا کمک می‌کند. به صورت کلی، می‌توان برای ایجاد نمودن یک فضای آرام و مطلوب از عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ استفاده کرد. این ماده عایق، می‌تواند از جنس‌های مختلفی ساخته شود. اگر تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در این رابطه بدست آورید، با ما در بلاگ لنالند همراه باشید.

عایق صوت و حرارت پشم سنگ

عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ چیست؟

همانطور که در مقدمه به این موضوع اشاره شد، پشم سنگ ماده‌ای است که می‌تواند به عنوان عایق حرارت و صدا در ساختار ساختمان‌ها به کار برده شود. همانگونه که از نام این ماده مشخص است، می‌توان به صراحت ذکر کرد که ماده تشکیل دهنده اصلی پشم سنگ، در واقع همان سنگ است! اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر این موضوع را شرح دهیم؛ می‌توان گفت که سازنده این ماده، سنگ‌های آذرین “بازالت” و “سرباره” هستند. اولین مورد، جزو سنگ‌های آتشفشانی به حساب می‌آید، در حالی که سرباره در واقع از ضایعات پروسه ساخت فولاد و مس ایجاد می‌شود. این دو سنگ، موادی کاملا پایدار هستند و به صورت فراوان در دسترس می‌باشند.

جهت خرید محصولات پشم سنگ کلیک کنید

فرآیند تهیه عایق پشم سنگ، به این صورت است که باید در اولین مرحله تمام مواد لازم از جمله سنگ‌های بازالت و سرباره، به الیافی نرم و شکل‌پذیر تبدیل شوند. اینکار به کمک ذوب نمودن سنگ‌ها در کوره قابل انجام خواهد بود. نهایتا، این مواد مذاب به شکل مخلوطی کف آلود درمی‌آیند و استخراج می‌شوند. پس از این مراحل، نوبت به آن می‌رسد تا الیاف بدست آمده را در دستگاهی مخصوص قرار دهند!

شایان ذکر است که الیاف مورد نظر باید به ترتیب زیگزاگی بر روی یکدیگر قرار گیرند. در ادامه، بایستی روغنی به خصوص را در بین این لایه‌ها قرار داد. علاوه بر این روغن، لازم است تا نوعی محلول را نیز که به ویژه برای نحوه ساخت پشم سنگ استفاده می‌شود، بکار برد تا اتصال لایه‌های زیگزاگی به یکدیگر سرعت بیشتری پیدا کند. در آخرین مرحله، این ترکیبیات باید از بین غلطک‌هایی بسیار سنگین و متراکم عبور کنند تا کاملا فشرده شوند.

ممکن است فکر کنید که نحوه تولید پشم سنگ در مرحله قبلی به پایان می‌رسد؛ اما این فرآیند هنوز ادامه دارد! عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ، باید برای آخرین بار نیز از درون کوره عبور کند تا مواد اتصال دهنده که شامل روغن و محلول‌های اضافه شده به آن بودند، کاملا پخته شوند. حال، می‌توان ماده عایق بدست آمده را از درون کوره خارج نمود و برای برش زدن و بسته‌بندی، آن را آماده کرد.

عایق صوت و حرارت پشم سنگ

ویژگی‌های عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ

همانطور که تا این بخش از مقاله خواندید، عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ یک ماده معدنی است که طی فرآیندی طولانی از ذوب کردن و فشردن، به این شکل درمی‌آید. ممکن است این سوال برای شما مطرح گردد؛ که چرا عایق پشم سنگ برای استفاده در ساختمان‌ها مناسب و مطلوب است؟ دلیل این امر، ویژگی‌هایی است که ماده پشم سنگ از آن‎ها برخوردار می‌باشد.

اولین مزیت آن عایق پشم سنگ، استحکام و دوام بسیار بالا می‌باشد! این ماده به حدی محکم است که می‌توان آن را بین تیرچه دیوار و سقف قرار داد بدون اینکه هیچگونه مشکلی ایجاد گردد. همچنین، عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ قادر است تا به خوبی در محل قرار داده شده جای گیرد و مستحکم باقی بماند. دلیل این امر، اصطکاک بالایی است که این مواد عایق از آن برخوردار هستند و باعث می‌شود تا سال‌های زیادی بدون فرسودگی، به کار خود ادامه دهند. برخی دیگر از ویژگی‌های ماده عایق پشم سنگ به شرح زیر خواهد بود:

  • ضد حریق و غیر آتش‌زا بودن
  • برخورداری از مقاومت بالا نسبت به رطوبت هوا
  • محافظت بالا نسبت به آلودگی‌ها و آفات
  • دارای قابلیت جذب صوت و عایق‌بندی آکوستیک
  • سازگار با محیط زیست
  • مقاومت در برابر دمای بسیار بالا

همانطور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، ماده اولیه تشکیل دهنده عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ، سنگ‌های آتشفشانی و سرباره‌های فولادی هستند! این مواد، نسبت به بخار و رطوبت کاملا مقاوم هستند و نیازی به محافظت خارجی یا مواد اضافه نخواهند داشت. همچنین، روغنی که جهت اتصال لایه‌های عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ به کار برده می‌شود، نسبت به رطوبت مقاومتی بالا دارد و مانع از فرسوده شدن این عایق در برابر بخار هوا می‌شود.

درست است که عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ، از مقاومتی بالا در برابر رطوبت برخوردار است؛ اما ما همچنان به شما توصیه می‌کنیم که برای افزایش دوام این عایق در برخی از محیط‌های دائما مرطوب همچون؛ حمام ساختمان‌ها، از دیگر موانع رطوبتی نیز استفاده نمائید. نهایتا، این مسئله به توان مالی و بودجه شما برای ساخت پروژه بستگی خواهد داشت.

امنیت عایق صوتی و حرارتی

با توجه به روند تولید و استخراج عایق پشم سنگ و برخی از ویژگی‌های ذکر شده آن، ممکن است برای برخی از افراد این سوال پیش بیاید که آیا این ماده عایق از امنیت کافی برخوردار است؟ به صورت کلی، مواد عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ از جنس‌های مختلف و در انواع متفاوت تولید می‌شوند. از این رو، ممکن است برخی به مواد به کار برده شده در آن‌ها حساسیت داشته باشند یا برای آن‌ها باعث ایجاد تحریکات پوستی شود.

در برخی از موارد بسیار نادر و کمیاب، امکان دارد ذرات این عایق‌ها به ریه افراد وارد شود و برای آنان آلرژی‌های ریوی و تنفسی را ایجاد کند. گاها نیز امکان دارد برای چشمان افراد ایجاد حساسیت نماید و باعث خارش آن‌ها شود؛ اما این موارد، تنها در صورتی ایجاد می‌شوند که از جنس بی‌کیفیت در عایق‌بندی ساختمان استفاده شده باشد!

به صورت کلی، عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ هیچ ضرری ندارد. با این وجود بهتر است اطلاعات خود را در زمینه مواد به کار برده شده هر نوع از عایق افزایش دهید و دانش کافی در رابطه با سنگ‌های سرباره و بازالت، کسب نمائید. شایان ذکر است که، این ماده از هیچ نوع فلز سنگینی استفاده نمی‌کند، در نتیجه می‌توان گفت که عایق پشم سنگ، ایمنی کافی را جهت کاربرد در ساختمان‌ها دارا خواهد بود.

جمع‌بندی عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ

در این مقاله از وب سایت “طراحی دکوراسیون لنالند“، به بررسی کلی و جامعی درباره عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ پرداختیم. این ماده، گاها تحت عنوان عایق آکوستیک صدا نیز شناخته می‌شود. عمده کاربرد این ماده عایق، در جهت کاهش صدا و نویز است و همچنین، در فصول سرد یا گرم سال نیز، به تعادل دمای هوا کمک شایانی می‌کند. پشم سنگ، معمولا از سنگ آتشفشانی بازالت و ضایعات فلزات تهیه می‌گردد؛ اما این عایق در نوع‌های مختلفی وجود دارد که گاها ترکیبیات دیگری نیز در آن‌ها استفاده می‌شود که با یکدیگر متفاوت هستند. اگر از بابت امنیت و مطمئن بودن نگرانی دارید، باید به شما بگوئیم که در صورت استفاده از مواد با کیفیت هیچ جای نگرانی وجود نخواهد داشت! بنابراین، سعی کنید تا ماده عایق خود را از نمایندگی‌های معتبر تهیه فرمائید.

یک نظر در “عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *