بازسازی و نوسازی, مقالات آموزشی

چرا کناف ترک می خورد

ترک در کناف - چرا کناف ترک می خورد

همانطور که در مقالات قبلی وبسایت ما آموختید، تهیه کناف یکی از بهترین روش ها برای تزیین فضای داخلی منزل و تزیین دکوراسیون داخلی منزل شما می باشد. با کناف می توانید سقف کاذب کناف و طراحی زیبا را در ساختمان اداری یا مسکونی خود تحقق بخشید و به خانه یا محل کار خود شکل و شمایل زیبایی ببخشید.
بسیاری از مردم نگران سقف یا دیوارهای خانه خود هستند و نمی دانند در نتیجه کار روی کناف چه تغییراتی در ساختمان ایجاد می شود. مثلاً این نگرانی وجود دارد که کناف مانند گچ ترک بخورد و ظاهر آن ناخوشایند باشد. در این مطلب در سایت کناف می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا سقف کناف ترک می خورد؟ از شما دعوت می کنیم تا پایان این مقاله با بلاگ لنالند همراه باشید.

آیا سقف کناف ترک می خورد؟

در ایران و بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از کناف به جای مواد خشک استفاده می شود و برای تهیه آن باید شرایط خاصی رعایت شود. متاسفانه در برخی موارد شاهد ترک هایی در سقف کناف هستیم که مردم را نگران زیبایی منزل خود می کند! اما مواد کناف اغلب ترک نمی‌خورند و مقاومت خود را از دست نمی‌دهند. به دلیل وجود چیزهایی دیوار و سقف کناف ترک برداشت. در ادامه مطلب می توانید با ماهیت ترک خوردن کناف بیشتر آشنا شوید.

 

چرا کناف ترک می خورد - ترک کناف

چرا کناف ترک می خورد؟

بی کیفیت بودن مصالح به کار رفته در دیوار و سقف کاذب:

در بازار همواره افرادی هستند که به خاطر به دست آوردن سود بیشتر و پایین نشان دادن قیمت مصالح، دست به تقلب و فریبکاری می زنند و مصالح بی کیفیت را به جای مصالح خوب و مناسب به مشتری می دهند. در نتیجه اگر مصالح غیراصلی و تقلبی به مشتری داده شود، کیفیت و استانداردهای لازم را ندارند و نمی توانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند. ورق کناف های تقلبی، ضخامت کمتری نسبت به پروفیلهای کناف اصلی دارند و در زیرسازی، نمی توانند عکس العمل خوبی از خود نشان دهند؛ در نتیجه در کوتاه مدت یا دراز مدت، بارهای ساختمان به آنها فشار می آورد و در نهایت ترک می خورند.

اگر نمی خواهید ترک های کناف را در ساختمان خود مشاهده کنید، کناف را از یک مرکز معتبر خریداری کنید. توجه داشته باشید که تنها برند باکیفیت کناف در ایران برای گچ کاری فقط برند کی پلاس است و سایر برندها استانداردهای لازم برای گچ کاری و آب بندی کناف را ندارند.

عدم رعایت استانداردها در هنگام اجرای کناف:

یکی از عوامل شکافتن گره، رعایت نکردن فاصله آویز مناسب در اجرای کناف است. اگر می خواهید کناف ترک نخورد باید استانداردهای این کار را رعایت کنید تا بهترین عملکرد محصول را ببینید.

عدم استفاده از نوار درزگیری:

در مراحل گچ کاری و آب بندی باید از نوار آب بندی استفاده کنید. هنگام استفاده از کاه متوجه خواهید شد که با وجود کاه گل های داخل نی قوی تر می شوند و در ساختار خود ترک نمی خورند. در هنگام آب بندی و گچ کاری نیز باید این کار انجام شود تا سیستم فرو بریزد. اگر به دقت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که همیشه تعاملات کوچکی وجود دارد که در آن دو پانل به هم می رسند. در صورت عدم استفاده از نوار آب بندی در قسمت های مفصل سازه، ترک هایی با لرزش های جزئی در سقف کاذب ایجاد می شود. بنابراین، اگر نمی خواهید شکاف در سقف یا دیوار مشاهده شود، باید از نوار آب بندی استفاده کنید. قبل از استفاده از نوار یا نوار آب بندی، باید تمام درزها و شیارها را کاملا پر کنید.

قرار ندادن سازه F در بین پنل های نصب شده:

اگر می خواهید از لایت باکس مخفی با عرض بیش از 40 سانتی متر استفاده کنید و یا اگر می خواهید طرح های دکوراتیو و سقف کاذب را اجرا کنید باید از ساختار F بین پانل های نصب شده استفاده کنید تا ترک کناف را مشاهده نکنید.

لرزش ساختمان:

گاهی اوقات هم تمام مراحل بالا به درستی انجام می شود؛ اما باز هم شاهد ترک در ساختمان هستیم. علت این ترکها به لرزش خود ساختمان بر می گردد. اگر در طبقات بالای ساختمان ساخت و ساز انجام شود، ممکن است به دلیل ضربه های پتک موقع سرامیک کاری، کناف های ساختمان پایینی ترک بخورد. در این مواقع، شما نمی توانید از نصاب کناف انتظار داشته باشید تا جلوی این ترکها را بگیرد. همچنین اگر ساختمان شما در محلی قرار داشته باشد که وسایل نقلیه سنگین رفت و آمد کنند، لرزش زیادی به بدنه ساختمان وارد می شود که این موضوع باعث ترک خوردن کنافهای سازه خواهد شد.

برخی مواقع با اینکه همه مراحل بالا را انجام میدهید ولی باز هم کناف ترک می خورد . دلیل این مورد ، لرزش ساختمان است و برای مثال اگر طبقات ساختمان ساخت و ساز انجام میشود و یا وقتی همسایه در حال سرامیک کاری یا کوبیدن چکش به دیوار است . در این مواقع باید کناف کاری را به تاخیر بیندازید تا با مشکلی مواجه نشوید . همچنین درصورتی که خانه شما در محله ای است که کامیون و وسایل نقلیه سنگین همواره عبور میکنند ، ممکن است لرزش باعث ترک خورد شود.

 

چرا کناف ترک می خورد - ترک کناف

برای جلوگیری از ترک خوردن کناف باید چه کارهایی را انجام دهید؟

اگر می خواهید مصالح کناف را در ساختمان خود اجرا کنید، باید نکات فنی این کار را به خوبی بدانید و این کار مهم را به افرادی باسابقه و خبره بسپارید. خوب است که پیش از انتخاب پیمانکار برای اجرا و نصب کناف در ساختمان خود تحقیق کنید و بهترین فرد را برای این کار انتخاب کنید. حتی می توانید از پروژه های قبلی و نمونه کارهای شخص بازدید کنید تا به کیفیت کار او پی ببرید.

[button size=”medium” style=”primary” text=”تماس با ما جهت ثبت سفارش کناف” link=”https://www.lanaland.ir/contact-us/” target=””]

[button size=”medium” style=”primary” text=”نمونه کار های لنا طرح لوتوس” link=”https://www.lanaland.ir/sample-works/” target=””]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *