مقالات آموزشی

فلز در دکوراسیون داخلی

استفاده از فلز در طراحی دکوراسیون داخلی  رشد چشمگیری نسبت به گذشته داشته است . به کارگیری عناصر فلزی در طراحی داخلی مدرن مورد توجه معماران و کارفرمایان قرار گرفته و اغلب افراد تمایل به استفاده از اکسسوری های فلزی در دکوراسیون داخلی منزل خویش دارند .

فلزات در طراحی سبک مدرن جایگاه ویژه ای دارند و باعث ایجاد حس شادابی و طراوت در فضا می شوند . البته بهتر است در به کارگیری المان های فلزی در طراحی با احتیاط رفتار شود . زیرا استفاده از انواع گوناگون فلزات در طراحی یک فضا و یا استفاده زیاد از لوازم فلزی در طراحی، نتیجه معکوس به دنبال خواهد داشت .

فلز

 

روش های به کارگیری فلز در دکوراسیون داخلی

به روش های گوناگونی می توان فلزات را به طرح دکوراسیون داخلی یک فضا اضافه کرد . بهترین راه برای افزودن فلز در طراحی داخلی عبارتند از:

  • استفاده از میزهای فلزی

امروزه استفاده از میزهای فلزی در طراحی داخلی منزل بسیار متداول شده است. جلای منحصر به فرد متریال به کار رفته در این میزها، سبب افزایش تمایل مصرف کنندگان و طراحان به سمت این نوع از مبلمان در طراحی به سبک مدرن شده است .

  • استفاده از شلف ها و کتابخانه های فلزی

در طراحی به سبک مدرن ، شلف ها و کتابخانه های فلزی نقش پر رنگی را در طراحی داخلی ایفا می نمایند. بهتر است در هر فضا تنها از یکی از این دو المان استفاده شود . استفاده بیش از حد از فلزات در طراحی ، گیرایی آن را از بین می برد .

  • به کارگیری پارتیشن یا دیوارهای فلزی

در برخی از پروژه ها برای تفکیک نمودن فضاهای داخلی، از پارتیشن یا دیوار استفاده می شود. پارتیشن ها علاوه بر داشتن نقش کاربردی برای بخش بندی فضا، نوعی عامل دکوراتیو نیز محسوب می شوند. پارتیشن های فلزی به دلیل ظرافت در طراحی و دوام بالا، باعث ایجاد جلوه بصری در محیط می شوند .

  • استفاده از اکسسوری هایی از جنس فلز

گلدان ها و مجسمه های فلزی در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد بعد در محیط می شوند و نگاه بیننده را به خود جلب می نمایند . لوسترهای فلزی نیز که مدتی در طراحی داخلی جایگاه خود را از دست داده بودند دوباره در منازل به کار گرفته می شوند و استفاده از آنها اولویت اول طراحان و مصرف کنندگان شده است .

فلز

انواع آلیاژ های فلزی مستعمل در دکوراسیون داخلی

آلیاژهای فلزی که از آنها در دکوراسیون داخلی استفاده می شود ، پر تعداد هستند . استیل ، مس ، چدن، برنج و آلومینیوم برخی از انواع آلیاژهای مهمی هستند که در طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند . برای آشنایی بیشتر با این آلیاژها در ادامه به معرفی مختصر آن ها پرداخته می شود .

  • آلیاژ استیل

آلیاژ استیل فلز آشنایی برای عموم مردم است و در طراحی داخلی مدرن بسیار پرکاربرد است . این فلز نقره ای رنگ علاوه بر استحکام بالا، به خوبی فرم گرفته و ضد زنگ می باشد. بسیاری از المان های هر ساختمان از جنس استیل طراحی و ساخته می شوند .

  • آلیاژ مس

ظروف مسی از دیرباز در خانه های ایرانیان حضوری قوی و پر رنگ داشته اند . اخیرا نیز استفاده از لوازمی از جنس مس در دکوراسیون داخلی رواج یافته است. رنگ اصلی مس قرمز است و دوام بالایی نیز دارد .

  • آلیاژ چدن

چدن آلیاژی با رنگ تیره است که استفاده از آنها محدود به لوازم آشپزخانه و پایه مبلمان و … می گردد. این آلیاژ در ساخت لوازم دکوراتیو کاربردی ندارد .

  • آلیاژ برنج

آلیاژ برنج به دلیل داشتن تنالیته رنگی جذاب  زیبا در دکوراسیون جایگاه ویژه ای دارد. از برنج در ساخت انواع آینه ها و آباژور و سایر لوازم دکوراتیو استفاده می شود . این آلیاژ علاوه بر استحکام بالا ، رسانای برق و گرما نیز می باشد . استفاده از برنج در دکوراسیون داخلی به اندازه سایر آلیاژ ها متداول نیست ، به همین دلیل به کارگیری آن در فضای داخلی می تواند ایده جالبی باشد . 

  • آلیاژ آلومینیوم

ظاهر آلیاژ آلومینیوم شباهت زیادی با استیل دارد . اما آلومینیوم سبک تر از استیل بوده و استحکام آن نیز نسبت به آلیاژ استیل کمتر است . یکی از ویژگی های مهم این آلیاژ این است که جاذب صدا و ارتعاشات است و مشخصه دیگر آلومینیوم این است که ضد ایجاد جرقه است . بیشترین کاربرد آلومینیوم در طراحی داخلی ساختمان ها برای ساخت پنجره ها است . به علاوه در ساخت برخی قسمت های مبلمان و بعضی از لوازم دکوراتیو نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *