مقالات آموزشی

کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی چیست؟

کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی

کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی چیست؟ چرا باید از این عایق حرارتی و صوتی استفاده نمائیم؟ پشم سنگ، یکی از پرکاربردترین، موثرترین و باکیفیت‌ترین انواع عایق حرارتی و صوتی در بازار محسوب می‌شود. این عایق، از فشرده‌سازی سنگ‌های آتش‌نشانی بازالت تولید می‌شود، به همین علت در برابر حرارت و تماس مستقیم آتش، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. هم‌اکنون، شما می‌توانید این عایق را در انواع مختلف، ضخامت‌های متفاوت و دانسیته‌های گوناگون، تهیه نمائید. کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی بسیار گسترده است؛ زیرا، در جهان امروزی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های محیط زیست، جزو اوامر بسیار مهم به حساب می‌آید. به همین علت، محصولات صنعتی مختلفی را نیز برای پیشگیری از افزایش آلودگی هوا و حتی آلودگی‌های صوتی تولید نموده‌اند و پشم سنگ، یکی از بهترین انواع این محصولات است! در ادامه این مقاله، قرار است تا مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین عایق حرارتی و صوتی را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی کلی عایق پشم سنگ

کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی

همانطور که در ابتدا گفته شد، پشم سنگ نوعی عایق حرارتی و صوتی است که از فشرده‌سازی سنگ‌های آذرین بازالت به دست می‌آید. سنگ‌ بازالت، در اثر فوران آتشفشان‌ها تولید می‌شود و اگر آن را تحت فشار و حرارت بالای 1500 درجه سانتی‌گراد قرار دهید، قادر است تا تغییر شکل دهد و نوعی از الیاف را تولید نماید. این الیاف‌ها، از ویژگی ضد احتراق و آتش‌زا بودن برخوردار هستند و تراکم بسیار بالایی را نیز دارند. از این رو، معمولا به عنوان عایق حرارت و صوت در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

واقعیت این است که؛ این سنگ در حرارت‌های بسیار بالای صنعتی به نقطه ذوب خود می‌رسد و به الیافی با ابعاد میکرون تبدیل می‌شود! در ادامه، این الیاف به اضافه 3% رزین و برخی روغن‌های مخصوص، عایق پشم سنگ را تولید می‌کنند. تاکنون، با وجود محصولات متعدد و عایق‌های مختلف در بازار، پشم سنگ یکی از بهترین عایق‌های حرارتی و صوتی به شمار می‌رود که عملکردی عالی را در برابر کاهش مصرف انرژی و آلودگی‌های ساختمان‌ها دارد. در نتیجه، مهندسین می‌توانند با استفاده از عایق پشم سنگ در فرآیند ساخت سازه‌های مختلف، هزینه‌های مرتبط با مصرف انرژی را کاهش دهند.

ویژگی‌ها و مزایای عایق پشم سنگ

بر اساس آمار، بیش از 44% عایق‌های استفاده شده در مصالح ساختمانی از جنس پشم سنگ هستند. به صورت کلی، پشم سنگ ویژگی‌ها و مزایای بسیاری را دارا است. به عنوان مثال؛ نصب آن بسیار راحت است و از سهولت بالایی برخوردار می‌باشد. از طرف دیگر، شما با نصب این عایق، در برابر خطراتی همچون آتش‌سوزی، ایمن‌تر خواهید بود. با توجه به قدرت جذب صوت بالا در این نوع از عایق، شما قادر خواهید بود تا محیطی آرام و بدون سر و صدا را ایجاد نمائید!

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای پشم سنگ، این است که؛ سازگاری بسیار بالایی را با محیط زیست خواهد داشت و به هیچ عنوان برای طبیعت مضر نخواهد بود. یکی از معایبی که معمولا عایق‌های ساختمانی ممکن است به آن‌ها دچار باشند؛ این است که، گاها برای افراد سبب ایجاد آلرژی و حساسیت‌های مختلف می‌شوند؛ اما پشم سنگ به هیچ عنوان این مشکلات را به همراه نخواهد داشت. در ادامه این مطلب، با ما همراه باشید تا انواع کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی چیست؟

کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی

عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ، یکی از بی‌خطرترین عایق‌هایی است که می‌توان در بازار یافت نمود! از این رو، می‌توان آن را در محیط‌های مختلف استفاده کرد. البته، نکته‌ای که در این میان وجود دارد و شما بایستی به آن توجه داشته باشید؛ این است که، پشم سنگ در انواع مختلفی ساخته می‌شود و کاربردهای آن‌ها، با توجه به ویژگی‌های متفاوتی که دارند، کمی با یکدیگر فرق خواهد داشت. از طرف دیگر، می‌توان این پشم سنگ‌های مختلف را با روکش یا بدون روکش، تولید کرد. در نهایت، قیمت پشم سنگ نیز، با توجه به همین موارد تعیین خواهد شد.

پشم سنگ لحافی و کاربرد آن

کاربرد پشم سنگ لحافی در صنعت ساختمانی

یکی از پرکاربردترین انواع پشم سنگ، نوع لحافی آن است! این نوع از عایق برای پوشش‌دهی سطوح دارای انحنای کم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید این نوع عایق را در صورت تمایل، با روکش یا بدون روکش استفاده نمائید. روکش این عایق، معمولا از جنس آلومینیوم یا کاغذ کرافت تولید می‌شود. از بین انواع مختلف پشم سنگ، نوع لحافی آن بیش از باقی موارد انعطاف‌پذیری دارد و عمدتا، به صورت رولی وارد بازار می‌شود. در بخش زیر، 5 کاربرد پشم سنگ لحافی را در صنعت ساختمانی، برای شما لیست کرده‌ایم:

  1. عایق نمودن سقف‌های کاذب
  2. عایق‌بندی سقف اصلی ساختمان‌ها
  3. عایق کردن انواع کانال تهویه هوا
  4. عایق‌کاری انواع دیوار
  5. استفاده از پشم سنگ لحافی به عنوان عایق سوله

بررسی کاربرد پشم سنگ تخته‌ای

یکی دیگر از انواع عایق‌های پشم سنگ، نوع تخته‌ای آن است که بیشتر از موارد دیگر، در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده واقع می‌شود. معمولا، عایق‌کاری دیوارهای ساختمان، سقف و کف آن، با استفاده از پشم سنگ تخته‌ای انجام می‌شود. بکارگیری این نوع عایق، از به هدر رفتن و اتلاف انرژی جلوگیری می‌نماید و به افرادی که در آن محل ساکن هستند، کمک می‌کند تا از آلودگی‌های صوتی در امان بمانند.

زمانی که پشم سنگ تخته‌ای را تولید می‌کنند، اگر ضخامت و دانسیته آن را کمی تغییر دهند، نوع تازه‌ای از عایق بوجود خواهد آمد! 3 مورد از صنایع و کسب و کارهایی که به صورت گسترده از پشم سنگ تخته‌ای استفاده می‌کنند، شامل؛ پتروشیمی‌ها، صنایع کوره‌سازی و پالایشگاه‌ها می‌باشند.

کاربرد پشم سنگ پتویی یا فنوپانل

درست است که، کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی به صورت گسترده وجود دارد؛ اما، این صنعت تنها حوزه کاری نیست که از این عایق در آن استفاده می‌شود! درست همانند ساختمان‌ها، بسیاری از تجهیزات صنعتی همچون ماشین آلات و لوله‌های حجیم نیز، به عایق‌بندی نیاز دارند. کاربرد پشم سنگ پتویی یا فنوپانل نیز در همین حوزه است. عایق حرارتی و صوتی پشم سنگ پتویی، به هدف عایق‌بندی تجهیزات صنعتی تولید می‌شود و یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین انواع عایق در بازار، به شمار می‌رود.

پشم سنگ لوله‌ای یا ایزوپایپ و کاربرد آن

کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی، تنها به عایق‌بندی سقف و دیوارهای سازه‌ها محدود نمی‌شود؛ بلکه حتی تاسیسات ساختمانی و لوله‌های تعبیه شده در دیوارها نیز به عایق احتیاج دارند! برای عایق‌کاری این تاسیسات، از پشم سنگ به خصوصی استفاده می‌شود که “لوله‌ای” یا “ایزوپایپ”، نام دارد. اگر زمانی قصد تهیه پشم سنگ از این نوع را داشتید؛ به یاد داشته باشید که این عایق با توجه به قطرهای مختلف لوله‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شود. بنابراین، ابتدا بایستی ابعاد لوله مورد نظر را بدست آورید و با درنظرگیری آن، عایق مناسب را تهیه فرمائید. پشم سنگ لوله‌ای از لحاظ ضخامت به تعداد زیاد و متنوعی در بازار وجود دارد؛ از این رو، شما قطعا محصول مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.

جمع‌بندی کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، سعی شده است تا انواع پشم سنگ و کاربردهای آن را برای شما مورد بررسی قرار دهیم. کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی، می‌تواند برای عایق‌بندی تاسیسات و لوله‌های تعبیه شده در سقف باشد. البته، بیشترین کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی، به هدف جلوگیری از اتلاف انرژی است. عموم مهندسین و افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی، از پشم سنگ به عنوان عایق حرارت و صوت استفاده می‌کنند. از این رو، در فصول گرم یا سرد از سال، انرژی داخل ساختمان به هدر نخواهد رفت و همچنین، فضای آرامش‌بخش‌تری را جهت زندگی یا کار، برای افراد ایجاد خواهد کرد.

منبع: hometips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *