مقالات آموزشی

راهنمای نصب پشم سنگ به صورت کامل

راهنمای نصب پشم سنگ

چگونه عایق پشم سنگ را در ساختمان خود نصب کنیم؟ نکات و قواعد لازم حین نصب پشم سنگ چه هستند؟ آیا عایق‌کاری با استفاده از این متریال نیاز به نصاب حرفه‌ای دارد؟ آیا می‌توان بدون داشتن هیچگونه تجربه‌ای این عایق را نصب نمود؟ در این مقاله، از بلاگ لنالند قرار است تا از صفر تا صد راهنمای نصب پشم سنگ را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین، اگر شما نیز این سوال در ذهنتان وجود دارد که چگونه باید عایق‌کاری ساختمان خود را با استفاده از پشم سنگ انجام دهید و مراحل آن چه هستند؛ بهتر می‌باشد تا انتهای این مطلب را با ما بخوانید! همانطور که احتمالا می‌دانید؛ پشم سنگ عایقی است که برای جلوگیری از به هدر رفتن انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان با بکارگیری آن، آلودگی‌های صوتی در فضا را نیز کاهش داد.

راهنمای نصب پشم سنگ از صفر تا صد

راهنمای نصب پشم سنگ از صفر تا صد

به عنوان اولین مرحله، شما بایستی مساحت فضایی که قرار است عایق‌کاری برای آن انجام شود را محاسبه نمائید. البته، فراموش نکنید که اینکار باید پیش از خرید مقدار عایق مورد نیاز انجام شود. شما می‌توانید برای بدست آوردن مساحت سطح مورد نظر از ابزارهای متعددی استفاده نمائید. در مرحله دوم، نوبت به انتخاب عایق مناسب برای نصب می‌رسد. شما باید با توجه به کاربرد عایق، نوع آن را برگزینید. به عنوان مثال؛ برای لوله‌های تاسیساتی در ساختمان باید از عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ لوله‌ای استفاده شود! این نوع عایق، ظاهری استوانه‌ای دارد و در قطرهای متنوعی به بازار عرضه می‌گردد.

برخی دیگر از انواع عایق‌های پشم سنگ شامل؛ پشم سنگ تخته‌ای، پشم سنگ فله‌ای، پشم سنگ رولی و پشم سنگ مسطح یا تخته‌ای هستند. همانطور که گفته شد، نوع عایق مورد نظر با توجه به کاربرد پشم سنگ انتخاب خواهد شد. عایق‌بندی دیوارهای زیرزمین، دیوارهای خارجی، دیوارهای داخلی ساختمان، سقف و کف، به نوع متفاوتی از پشم سنگ احتیاج خواهند داشت! یکی از مزایای پشم سنگ، این است که؛ این عایق کاملا با محیط زیست سازگاری دارد و هیچگونه گاز خطرناک یا مخربی از خود تولید نمی‌کند. علاوه بر این موضوع، قیمت پشم سنگ بسیار مقرون به صرفه‌تر از عایق “پلی یورتان” و “پلی ایزوسیونورات” می‌باشد.

در مرحله سوم، شما بایستی ابزارآلات مورد نیاز خود را برای نصب عایق پشم سنگ، تهیه نمائید! یکی از اساسی‌ترین ابزارها، “تفنگ پرچ گلیمه” است. همچنین، شما برای برش قطعات پشم سنگ به یک تیغ تیز و برنده احتیاج خواهید داشت. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که؛ کار کردن با این عایق برخی عوارض را به دنبال دارد و شما برای جلوگیری از مبتلا شدن به آن‌ها، باید حتما پوشش ایمنی داشته باشید! استفاده از دستکش، ماسک و عینک ایمنی، به شما کمک می‌کند تا مانع از بروز خطرات و مشکلات استفاده از پشم سنگ شوید.

راهنمای نصب پشم سنگ در 4 مرحله

راهنمای نصب پشم سنگ

در این بخش از مقاله “راهنمای نصب پشم سنگ”، قرار است تا باقی مراحل عایق‌کاری را در 4 قدم به صورت خلاصه برای شما شرح دهیم! اولین قدم؛ برش‌دهی تخته‌های عایق در اندازه مناسب است. شما بایستی پنل‌های تهیه شده را در اندازه‌های مطلوب برش بزنید و آن‌ها را در جای مناسبشان قرار دهید. توجه داشته باشید که؛ دقت به خرج دادن کافی در این مرحله بسیار حائز اهمیت می‌باشد، چون در صورتی که اندازه‌گیری‌ها را به اشتباه محاسبه کنید و سپس تخته را برش دهید، مقدار زیادی از این متریال به هدر خواهد رفت!

پس از اینکه از برش دقیق و مطلوب این تخته‌ها اطمینان حاصل کردید؛ زمان آن فرا می‌رسد تا آن‌ها را به شکلی در کنار یکدیگر قرار دهید تا کاملا حفره‌های موجود در فضای مورد نظر را پر کنند. به عنوان مثال؛ اگر قرار است سقف منزل را عایق‌بندی کنید، باید این تخته‌ها را به شیوه‌ای بر روی سقف نصب کنید که تمام سطح آن پوشانیده شود. در ادامه، باید گل میخ‌ها را با اندازه‌ها و فواصل یکسان، بر روی تخته‌ها نصب نمائید.

در قدم سوم، برای محکم‌کاری لازم است تا در هر 7 اینچ، یک گل میخ دیگر را اضافه کنید تا لبه‌ها کاملا از استحکام کافی برخوردار شوند. در نهایت، شما می‌توانید برای اینکه عایق مورد نظر بهترین عملکرد و دوام را داشته باشد؛ یک لایه پلاستیک محافظ بر روی آن نصب نمائید تا رطوبت به داخل آن نفوذ نکند.

راهنمای نصب پشم سنگ پتویی

در این بخش، قرار است تا نکاتی را در رابطه با نحوه نصب پشم سنگ پتویی به شما ارائه دهیم. تفاوتی ندارد که شما قصد دارید تا عایق‌کاری خود را به صورت عمودی یا افقی انجام دهید؛ بهتر است از این مراحل پیروی نمائید تا نصب شما با موفقیت اتمام پذیرد. به عنوان اولین مرحله، باید از وجود هرگونه نشتی و یا مشکلی در سطح دیوار، آگاهی پیدا کنید و اگر مسئله‌ای وجود داشت؛ در صدد رفع آن برآئید. در ادامه، باید اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهید و مقدار عایق مورد نیاز خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید؛ برای اینکه عایق به خوبی برش بخورد، باید به صورت برعکس یا وارونه آن را برش دهید.

پس از اینکه مراحل ذکر شده را به خوبی به اتمام رساندید؛ لازم است تا لبه‌های عایق پتویی را بر روی سطح مورد نظر قرار دهید و با میخ آن‌ها را محکم کنید. به یاد داشته باشید که؛ شما بایستی عایق پتویی را در پشت تمام تاسیسات ساختمان قرار دهید. اگر این امکان برای شما وجود ندارد؛ می‌توانید به صورتی عایق را برش‌دهی کنید که اطراف موانع را به صورت کامل پوشش دهد و هیچ بخشی از آن خالی نماند. یکی از مهم‌ترین مراحل نصب عایق پتویی، نواربندی است! بنابراین، فراموش نکنید تا تمامی بخش‌های اتصالات عایق را با نوار به یکدیگر وصل کنید.

با توجه به اینکه کاربرد پشم سنگ در صنعت ساختمانی به صورت گسترده وجود دارد؛ افراد مجبور می‌شوند تا با برخی چالش‌ها در حین نصب آن دست و پنجه نرم کنند. به عنوان مثال؛ ممکن است نتوانید به خوبی فضای خالی بین تیرآهن‌ها را با عایق پر کنید! راه حلی که برای رفع این مشکل پیش روی شما قرار خواهد داشت؛ این است که، عایق‌ها را به قطعات کوچکتری برش بزنید و آن‌ها را در بالای تیرآهن قرار دهید و سعی کنید تا با فشار وارد کردن، آن عایق را به فضاهای خالی هدایت کنید! لازم است حتما تمامی مسیرهای احتمالی عبور هوا را با استفاده از عایق پشم سنگ پتویی بپوشانید.

یکی از مواردی که گاها به عنوان نکته‌ای طلایی در راهنمای نصب پشم سنگ محسوب می‌شود؛ برش‌دهی عایق‌ها به اندازه چند اینچ بلندتر از طول اصلی دیوار است! اینکار به شما کمک می‌کند تا در صورت محاسبه اشتباه و اندازه‌گیری کمتر، از مقدار عایق کافی برای پوشش دادن سطح مورد نظر برخوردار باشید. سعی کنید قطعات این نوع عایق را با بهره‌گیری از نوار تخته‌کوبی، به یکدیگر بچسبانید و عایق‌هایی که در نزدیک هم قرار دارند را محکم‌تر به یکدیگر متصل نمائید. در نهایت، شما بایستی قسمت پایینی عایق را نسبت به کف ساختمان تراز کنید و به دور تمامی نقاط اتصال، یک نوار محکم را ببندید!

جمع‌بندی راهنمای نصب پشم سنگ

در این مطلب از وبسایت “دکوراسیون داخلی لنالند“، سعی شده است تا از صفر تا صد راهنمای نصب پشم سنگ، پوشش داده شود. امیدوار هستیم که نکات ذکر شده در مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. فراموش نکنید که؛ حین نصب عایق پشم سنگ باید حتما موارد ایمنی را رعایت کنید! در غیر این صورت، ورود ذرات معلق این عایق به درون ریه شما، می‌تواند مسبب بروز بیماری‌های متعددی از جمله؛ تنگی نفس و آسم شود. در نهایت، راهنمای نصب پشم سنگ پتویی را مورد بررسی قرار دادیم تا در صورت استفاده از این نوع عایق پرکاربرد، بتوانید به خوبی با روال آن آشنا شوید.

منیع: thegoldhive

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *