مقالات آموزشی

عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ

عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ

عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ؟ کدام یک بهتر است؟ هر یک چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این مطلب از بلاگ لنالند، با ما همراه شوید تا تفاوت‌های عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ را بررسی کنیم و مزایا و معایب هر یک را به صورت کامل، شرح دهیم. در دنیای امروزی، با افزایش تنوع محصولات مختلف در صنعت ساختمان‌سازی، انتخاب یک محصول مناسب و باکیفیت به امری سخت و چالش برانگیز بدل شده است. هم‌اکنون برای عایق‌بندی ساختمان‌ها می‌توان از عایق پشم شیشه و پشم سنگ استفاده کرد؛ اما افرادی که نسبت به کاربرد و ویژگی‌های این مواد عایق آگاهی ندارند، نمی‌دانند باید هر یک از آن‌ها را در چه محل و شرایطی نصب کنند و همین موضوع، سبب گیج شدن آن‌ها می‌شود! در این مقاله، قرار است تا به صورت کامل این دو عایق را بررسی کنیم و با یکدیگر مقایسه نمائیم تا شما نیز بتوانید با آن‌ها به خوبی آشنا شوید.

عایق پشم شیشه چیست و چه کاربردی دارد؟

عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ

همانطور که از نام این عایق مشخص است؛ پشم شیشه، از ذوب نمودن شیشه و تبدیل کردن آن به الیاف بسیار کوچک به دست می‌آید. پشم شیشه، در انواع مختلف رولی و پانلی به بازار عرضه می‌گردد و گاها، بر روی آن روکش از جنس فویل یا کاغذ کرافت نیز، قرار داده می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عایق پشم شیشه، این است که؛ در برابر تماس مستقیم آتش از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد. یکی از مواردی که عایق پشم شیشه را نسبت به عایق پشم سنگ متمایز می‌سازد؛ کاربردهای آن است! شما قادر خواهید بود تا از این عایق در دیوار حفره، مخازن، کانال‌های هوایی و غیره استفاده نمائید.

البته، هر دو ماده عایق پشم سنگ و پشم شیشه، به منظور جلوگیری از انتقال انرژی حرارت و صوت استفاده می‌شوند. شاید یکی از معایب عایق پشم شیشه، این باشد که بیشتر از دمای 550 درجه سانتی‌گراد را تحمل نخواهد کرد! از این رو، شما بایستی از این عایق در محیط‌ها و فضاهای خنک‌تر استفاده کنید. به صورت کلی، بهتر است این عایق در محیطی با دمای 195- تا 120+ نصب گردد. در برخی شرایط خاص، می‌توان عایق پشم شیشه را در بازه دمایی تا 450+ نیز استفاده نمود.

اگر قصد خرید این عایق را دارید؛ بهتر است هنگام تهیه محصول مورد نظر خود به برخی ویژگی‌ها همچون؛ “دانسیته”، “ضخامت” و “روکش” آن نیز، توجه داشته باشید. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که؛ ضخامت استاندارد پشم شیشه چقدر است؟ این مقدار، باید بین 3.2 الی 6.4 میکرون باشد تا پشم شیشه از انعطاف کافی برخوردار شود. علاوه بر این موضوع، استاندارد بودن ضخامت پشم شیشه باعث می‌شود تا در طول زمان میزان ریزش ذرات آن کمتر باشد.

مزیت‌های عایق پشم شیشه

همانطور که در بخش قبلی به این موضوع اشاره شد، پشم شیشه استاندارد دارای ضخامت بسیار کمی می‌باشد و می‌تواند به راحتی به اشکال مختلف برش داده شود. همین ویژگی، استفاده از آن را برای عایق‌کاری سقف سوله‌ها، بسیار مطلوب کرده است. در واقع، عملکرد پشم شیشه در این حوزه نسبت به پشم سنگ تا حد زیادی برتری دارد. برخی دیگر از مزایای عایق پشم شیشه شامل؛ سبک بودن، برخورداری از چگالی‌های متنوع و آکوستیک بودن هستند.

معایب عایق پشم شیشه

یکی از ویژگی‌های منفی این عایق، سوزنی شکل بودن ذرات آن است! اگر این ذرات بر روی پوست شما قرار گیرند ممکن است باعث بروز حساسیت‌های مختلفی شوند و همچنین، ورود آن به ریه، سبب ایجاد تنگی نفس یا بیماری‌های تنفسی خواهد شد. به علاوه، اگر از عایق پشم شیشه در مکان‌های مرطوبی همچون استخر، حمام یا محیط بیرون استفاده کنید؛ به هیچ عنوان رطوبت را جذب نخواهد کرد! به بیان دیگر، عایق پشم شیشه از مقاومت پایینی در برابر رطوبت برخوردار می‌باشد.

بررسی عایق پشم سنگ و کاربرد آن

عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ

این ماده عایق، یکی از بهترین محصولات موجود در بازار به شمار می‌رود. با توجه به اینکه متریال اصلی عایق پشم سنگ، “سنگ آذرین بازالت” می‌باشد؛ این عایق از مقاومت بسیار بالایی در برابر شعله آتش و حرارت برخوردار خواهد بود. علاوه بر این موضوع، در مقایسه با عایق پشم شیشه، این عایق از بافتی متراکم‌تر برخوردار است که سبب می‌شود محکم‌تر باشد. یکی از شباهت‌های پشم شیشه و پشم سنگ، این است که؛ هردو به صورت رولی و پانلی در بازار وجود دارند و همچنین، شما قادر خواهید بود تا در صورت تمایل، نوع روکش‌دار آن‌ها را تهیه فرمائید.

ممکن است این سوال در ذهن شما بوجود بیاید که؛ کاربرد پشم سنگ در چه حوزه‌ای می‌باشد؟ شما می‌توانید این عایق صوتی و حرارتی را در کف ساختمان، سقف و دیوارها استفاده کنید. عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ نه تنها در زمینه صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد، بلکه در دیگر صنایع همچون؛ مراکز تامین بخار، تجهیزات تهویه و ماشین‌آلات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت حرارتی عایق پشم سنگ، بین 25- تا 230+ است؛ اما می‌تواند تا 1000 درجه سلسیوس را نیز تحمل کند.

احتمالا همانطور که می‌توانستید حدس بزنید؛ ضخامت این عایق از پشم شیشه بسیار بیشتر است و بین 6 الی 8 میکرون می‌باشد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای عایق پشم سنگ، این است که؛ سازه‌های فلزی را با استفاده از آن عایق‌کاری می‌کنند تا در صورت بروز آتش، این ماده مانع از ذوب شدن و فرو ریختن سازه‌ها شود!

مزیت‌های عایق پشم سنگ

در بخش‌های گذشته این مقاله، به برخی از مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت این محصول اشاره کردیم. برخورداری از مقاومت بالا در برابر آتش، یکی از این ویژگی‌ها است! همچنین، شایان ذکر است که؛ به دلیل استفاده نکردن از ماده کلر در روند ساخت این عایق صوتی و حرارتی، هیچ اثر منفی و مخربی بر روی فلزات نخواهد داشت. شما با نصب عایق پشم سنگ در ساختمان خود، به صرفه‌جویی در اتلاف انرژی کمک بسیار بزرگی خواهید کرد.

معایب عایق پشم سنگ

درست همانند عایق پشم شیشه، پشم سنگ نیز دارای آثاری منفی بر سلامت انسان‌ها می‌باشد! در صورتی که حین کار با این ماده نکات ایمنی را رعایت نکنید؛ ممکن است در طولانی مدت دچار بیماری‌های پوستی، تنفسی و خارشی بشوید. به علاوه، ممکن است ذرات عایق پشم سنگ به ریه شما وارد شوند و حساسیت‌های تنفسی را برای شما بوجود آورند. بنابراین، لازم است تا با رعایت حفظ شرایط ایمنی کامل، به نصب این عایق بپردازید.

مقایسه قیمت عایق پشم سنگ و پشم شیشه

مقایسه عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ

آخرین نکته‌ای که قرار است در مقاله “عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ”، مورد بررسی قرار داده شود، قیمت این دو ماده عایق است! همانطور که در مقاله خواندید، عایق پشم سنگ از ماده مذاب سنگ بازالت تولید می‌گردد و از این رو، می‌تواند تراکم بیشتری نسبت به عایق پشم شیشه داشته باشد. همین امر، سبب می‌شود تا در نهایت قیمت پشم سنگ مقرون به صرفه‌تر و مناسب‌تر باشد.

بنابراین، اگر در روند ساختمان‌سازیتان بودجه و مقدار هزینه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ بهتر می‌باشد این نوع عایق را تهیه فرمائید. ممکن است فکر کنید که این کاهش قیمت پشم سنگ نسبت به پشم شیشه، سبب شده است تا کیفیت آن نیز ضعیف‌تر باشد؛ اما، این متریال، یکی از بهترین عایق‌های صوتی و حرارتی موجود در بازار است!

کلام آخر؛ عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ؟

سعی شده است تا در این مطلب از وبسایت “دکوراسیون داخلی لنالند“، به بررسی کلی در رابطه با عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ پرداخته شود. هر یک از این عایق‌ها ویژگی‌های به خصوص خود را دارند که مستقیما، بر روی کاربرد آنان نیز اثرگذار هستند! عایق پشم سنگ از تراکم بیشتری برخوردار است که سبب شده تا قیمت آن کاهش پیدا کند، عایق صوتی بهتری باشد و از مقاومت بالاتری در برابر ضربات و فشار نیز برخوردار باشد. از طرف دیگر، عایق پشم شیشه به دلیل اینکه ضخامت کمتری دارد، از انعطاف‌پذیری بیشتری نیز برخوردار است و می‌توان آن را به اشکال مختلفی برش داد؛ اما در عوض، نمی‌توان آن را در مناطق مرطوب نصب کرد! چون قابلیت جذب رطوبت را ندارد. بنابراین، در پاسخ به سوال عایق کاری با پشم شیشه یا پشم سنگ؟ کدام بهتر است؟ باید گفت که؛ شما نسبت به شرایط و کاربرد مد نظر خود باید هر یک از این عایق‌ها را تهیه فرمائید.

منبع: arcbuildingsolutions

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *