دکوراسیون داخلی, مقالات آموزشی

محاسبه قیمت اجرای سقف کناف

محاسبه قیمت اجرای سقف کناف

در این مقاله قصد داریم به محاسبه قیمت اجرای سقف کناف بپردازیم. همه افراد علی‌الخصوص، افرادی که قصد کناف کردن مکان‌‌های تجاری، مسکونی، اداری و مواردی نظیر این‌ها را دارند، می‌خواهند به طور کلی قیمت اجزای سقف کناف را محاسبه کنند. همچنین، برخی از این افراد قصد دارند که سقف منازل خود را بازسازی کنند. در این مواقع از کناف استفاده می‌کنند و بعد از کناف‌کاری، آن را نورپردازی می‌‌کنند. برای محاسبه قیمت اجرای سقف کناف، باید به ۳ بخش کلی که در ادامه مطلب گفته می‌‌شود، توجه کنید! اولین نکته این است که؛ هزینه کناف به ‌صورت مترمربع برای دیوارها و سقف‌ها محاسبه می‌‌گردد. دومین نکته این است که؛ هزینه کناف بر اساس اندازه و طول متر بر روی باکس‌های نور مخفی که دور تا دور سقف هستند، محاسبه می‌شود. در آخر، هزینه کناف به ‌صورت چک و برای طراحی یک ایده خاص محاسبه خواهد گشت. در ادامه، با ما همراه شوید تا از صفر تا صد شرایط محاسبه قیمت اجرای سقف کناف را بررسی کنیم.

سقف کناف چیست؟

محاسبه قیمت اجرای سقف کناف

در دنیای امروزه، اکثر افراد به طراحی‌های داخلی و زیبایی ساختمان‌ها اهمیت بسیاری می‌دهند و تکنیک‌ها و روش‌های گوناگونی را برای انجام دادن این طرح‌ها بکار می‌گیرند. استفاده کردن از کناف، یکی از پر کاربردترین روش‌ها برای اجرای طراحی‌های داخلی و دیزاین سقف ‌ساختمان‌ها، محسوب می‌شود. در کل، کناف شامل صفحه‌‌هایی گچی است که با روکش‌های کاغذی طراحی شده‌اند. کناف، یکی از مهم‌‌ترین مصالحی می‌باشد، که در ساخت‌ و سازهای خشک از آن استفاده می‌شود. تمامی قطعات کناف به‌ راحتی خم می‌شوند که این ویژگی، نشان از .انعطاف بالای این متریال دارد و به همین علت، شما می‌توانید در کارهای معماری مختلف به راحتی از آن استفاده کنید و طراحی‌های ظریف و منحصر به ‌فردی را اجرا نمائید

کناف‌کاری موجب می‌‌شود، سرعت کار شما بالا برود و نسبت به گچ‌کاری از هزینه کمتری نیز برخوردار است. کناف سبک‌تر از گچ‌ است و سقف را کمتر سنگین خواهد کرد. سقف‌های کناف،  در ضخامت‌های گوناگونی طراحی می‌‌شوند و برای فضاهای دارای حرارت و رطوبت بالا، نمای ساختمان‌ها و مواردی نظیر این‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمامی امور ساختمانی که با استفاده از گچ اجرا می‌شوند، با پانل‌‌های گچی کناف نیز قابل طراحی خواهند بود. کناف، در واقع یک عایق بسیار مناسب در برابر حرارت و رطوبت نیز به شمار می‌رود.

اگر می‌خواهید سقف یا دیوار خود را با کناف طراحی کنید و یا این‌ که سقف خود را با کناف بپوشانید، در این هنگام لازم است؛ فضای مورد نظر را اندازه‌گیری کنید و قیمت را بر اساس هر متر مربع حساب نمائید. اگر می‌خواهید بر روی سقف خود طرح‌های زیبا و متنوعی را اجرا کنید؛ باید قبل از آن طرح شما کاملاً بررسی شود و بر اساس متراژ کنافی که قرار است مصرف گردد و همچنین زمانی‌ که برای آن مورد نیاز است، محاسبه شود. در آخر، قیمت نهایی به شما اعلام می‌گردد که می‌توانید بر حسب آن، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

نحوه کناف‌کاری سقف به چه صورت است؟

در واقع کناف‌کاری یکی از راه‌‌های متنوع برای طراحی داخلی ساختمان‌ها و اجرای سقف‌های کاذب است، که به شکل‌های متنوعی انجام می‌شود. هر یک از این روش‌ها، کاربردهای مخصوص خود را دارند و باید با درنظرگیری کامل شرایط پیاده‌سازی شوند. همچنین، کناف نیز می‌تواند جهت نصب پوشش‌های مجزا و یا ثابت بر روی دیوارها مورد استفاده قرار گیرد. کناف‌ها در چهار دسته مختلف زیر وجود دارند:

  1. کناف کاذب یکپارچه
  2. سقف کاذب کناف برجسته
  3. کناف سقف کاذب برای سقف‌‌های کوتاه
  4. کناف سقف کاذب برای سقف‌های بلند

در رابطه با سقف‌‌های کناف کاذب یکپارچه باید گفت که؛ می‌توان از این سقف‌ها به جای سقف‌های کاذب سنتی استفاده کرد. به صورت کلی؛ سقف‌های کناف کاذب در حالت یکپارچه، جایگزین مناسبی برای سقف‌های کاذب مختلف در نظر گرفته می ‌شوند. لایه زیرساخت کناف‌کاری به‌ صورت فولادی است که به عنوان یکی از دلایل موثر بر محاسبه قیمت اجرای سقف کناف نیز، شناخته می‌شود.

سقف کاذب کناف برجسته

این دسته از سقف‌‌های کاذب به‌ صورت برجسته طراحی می‌شوند و برای زیباسازی آن‌ها می‌توان از چراغ‌های تزئینی و رنگ ‌آمیزی‌های گوناگون استفاده کرد. برای آماده‌سازی سقف استخرها از تایل‌های گچی و پوشالی استفاده می‌کنند. همچنین، برای قرار دادن این تایل‌ها آویزهایی را از سقف آویزان می‌کنند.

کناف برای سقف‌‌های کوتاه و بلند

از کناف می‌توان برای سقف‌‌های بلند و کوتاه نیز استفاده کرد؛ اما باید در ارتفاعات سقف کاذب، تغییراتی را ایجاد نمود. البته این مسئله به این معنا است که برای انجام این کار در سقف‌‌های کوتاه، از باکس‌‌هایی که عرض کمتری دارند، استفاده می‌‌کنند. در نهایت، از کناف سقف برای سالن‌‌های بزرگ استفاده می‌‌گردد تا از قابلیت نورگیری بهتری برخوردار شود.

ابزارهای مورد استفاده برای کناف‌کاری

محاسبه قیمت اجرای سقف کناف

برای کناف‌کاری، از ابزارهای گوناگونی استفاده می‌‌کنند که بر محاسبه قیمت اجرای سقف کناف نیز تاثیرگذار خواهند بود. این ابزارها شامل مواردی همچون؛ جک نگهدارنده، جک بالابر، جعبه‌ ابزار مورد نیاز، سمباده دسته‌دار، ماله و لیسه استیل، دستگاه برش قرقره‌‌ای و سوهان گرد هستند که در تعیین محاسبه قیمت اجرای سقف کناف مهم می‌‌باشند. گروه معماری، طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی لنا طرح لوتوس از معماران توانمند و تیم اجرایی باتجربه و متخصصی تشکیل شده است.

این کمپانی، پروسه اجرای پروژه‌ها را طبق بروزترین متدها و استانداردها انجام می‌دهد. همچنین، طراحی پروژه‌های دکوراسیون داخلی را با هر نوع کاربری و سلیقه کارفرمایان محترم به فنی‌ترین صورت ممکن اجرا می‌کند. این پروژه‌ها با بهره‌گیری از نرم افزارهای پیشرفته معماری، در نظر گرفتن سهولت اجرا و هزینه تمام شده پروژه به بهترین شکل، به انجام می‌رسند. اجرای انواع کناف و سقف کاذب از جمله فعالیت‌های متخصصان و کارشناسان ما، در این مجموعه می‌باشند که شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، با آنان تماس حاصل فرمائید!

نحوه محاسبه قیمت اجرای سقف کناف

یکی از مباحثی که همیشه در این صنعت مورد بحث بوده است؛ شیوه محاسبه قیمت اجرای سقف کناف می‌باشد! این کار، معمولا تکنیک‌ها و استراتژی‌های مختلفی دارد و همین مسئله، سبب شده است تا مصرف کنندگان و افرادی که قصد اجرای این پروژه را در ساختمان‌های خود دارند؛ اما تجربه کافی در این حوزه ندارند، دچار سردرگمی شوند. تمام سعی ما از نگارش این مقاله، این است که؛ تا حد امکان نحوه محاسبه قیمت اجرای سقف کناف را برای شما توضیح داده و به شما آموزش دهیم تا دیگر در این باره دچار مشکل نشوید! البته، بهتر است پیش از اینکه کاملا وارد این مبحث شویم؛ شما را با انواع مختلف کناف آشنا کنیم تا بتوانید تسلط بهتری بر این موضوع داشته باشید و بتوانید دقیق‌تر، به محاسبه قیمت اجرای سقف کناف برای خود، بپردازید.

بررسی انواع سقف کاذب کناف

به صورت کلی، سقف‌های کاذب از جنس کناف را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنند. اولین دسته، سقف کاذب یکپارچه نام دارد و دومین نوع آن، سقف کاذب “تایل” یا “مشبک” نامیده می‌شود. نوع سومی در این دسته‌بندی نیز وجود دارد؛ که تحت عنوان سقف کاذب کناف “دکوراتیو”، شناخته می‌شود. سقف‌های کاذب کناف یکپارچه، معمولا به دو تیپ A و B تقسیم‌بندی می‌شوند. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که؛ تفاوت این دو تیپ در چیست؟

به عنوان اولین نکته و تفاوت، باید به این مسئله اشاره کرد که، در تیپ B زیرسازی کناف در یک جهت انجام می‌گیرد. در حالی که، این قضیه در تیپ A برعکس است و زیرسازی در دو جهت انجام می‌شود. به بیان ساده‌تر، می‌توان گفت که تیپ‌گذاری به روش A، معمولا برای سقف‌هایی انجام می‌شود که دارای دهانه بزرگ‌تری هستند. زیرسازی دو طرفه در این نوع سقف‌ها، به این دلیل است که، مقاومت آن باید به دلیل سطح زیر بنای بیشتر، بالاتر برود. تمامی این برتری‌ها، سبب می‌شوند تا تیپ‌گذاری به روش A گران قیمت‌تر از B باشد!

در سقف کاذب کناف تایل یا مشبک، هر تایل به صورت جداگانه، به زیرساز متصل می‌گردد و شکل نهایی، به صورت شطرنجی و مربعی خواهد بود! از طرف دیگر، سقف کاذب کناف دکوراتیو، می‌تواند هر شکلی داشته باشد و حتی نقش و نگارهای بسیار پیچیده و هزینه‌بر، به واسطه آن قابل اجرا خواهند بود. حال که با انواع سقف کاذب کناف آشنا شدیم، بهتر است به سراغ مبحث محاسبه قیمت اجرای سقف کناف برویم که در بخش بعد، کاملا مورد بررسی قرار داده خواهد شد.

روش‌های محاسبه قیمت اجرای سقف کناف

همانگونه که در ابتدای مقاله ذکر شد، راهکارها و تکنیک‌های متعددی جهت محاسبه قیمت اجرای سقف کناف وجود دارند. برخی از پرکاربردترین آن‌ها شامل؛ محاسبه متری، محاسبه مقطوع و محاسبه دستمزدی می‌شوند. البته، لازم است بدانید؛ که رایج‌ترین روش، همان روش اول یا محاسبه متری است. در این روش، باید قیمت کل بر اساس قیمت به ازای هر متر مربع در نظر گرفته شود که، این قیمت توسط کناف‌کار یا متخصص نصاب، اعلام می‌گردد. البته، جمع قیمت هر متر مربع، صرفا گویای قیمت کل نخواهد بود؛ به این دلیل که، ممکن است هزینه‌های دیگری نیز حین کار محاسبه شده باشند.

همانطور که گفته شد، موارد و المان‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر هزینه نهایی تاثیر بگذارند. به عنوان مثال؛ بتونه‌کاری و حمل و نقل متریال‌ها، برخی از این موارد موثر هستند. بر اساس آمار منتشر شده در سال 1400، هزینه کناف‌کاری هر متر مربع با تکنیک تیپ‌گذاری A، 50 هزار تومان بوده، در حالی که؛ این قیمت برای تیپ‌گذاری به روش B، 45 هزار تومان بوده است. همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد، به دلیل استفاده بیشتر از مصالح در تیپ A، هزینه این روش بالاتر خواهد بود. این هزینه‌ها، مربوط به سقف کاذب کناف یکپارچه هستند؛ اما هزینه سقف‌های دکوراتیو و مشبک به چه شکل است؟ در ابتدا، بایستی در نظر داشته باشید که؛ سقف‌های دکوراتیو خود به دو نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. سقف‌های تمام دکوراتیو
  2. سقف دور باکس یا نور مخفی

محاسبه قیمت اجرای سقف کناف دکوراتیو

تعیین هزینه برای این سقف‌های کاذب کناف، کمی مشکل است؛ چون هر طرح به خصوص، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از این جهت، به صورت مقطعی محاسبه می‌گردد. البته، این در حالی است که، سقف شما تمام دکوراتیو باشد و دارای باکس نور مخفی نباشد! چون در این صورت، شیوه محاسبه قیمت اجرای سقف کناف متفاوت خواهد شد. درست است که، این دسته از سقف‌های دارای دور باکس جذابیت بسیاری دارند و بسیار خاص و منحصر به فرد هستند؛ اما باید در نظر داشته باشید که، این سقف‌های کاذب نیز خود به دو دسته‌بندی متفاوت تقسیم می‌گردند:

  1. باکس نور یک طرفه
  2. باکس نور دو طرفه

در سقف‌های کاذبی که، باکس نور تنها در یک طرف قرار گرفته است؛ معیار اصلی محاسبه قیمت بر اساس “طول متر”خواهد بود. هر طول متر نیز، با در نظرگیری متر مربع اندازه‌گیری خواهد شد. به عنوان مثال؛ اگر قیمت سقف یکپارچه کاذب کناف برای شما 180 هزار تومان به ازای هر متر مربع باشد، هر قسمت اضافه به طول متر حساب می‌شود و با قیمت 180 هزار تومان، محاسبه می‌گردد؛ اما در باکس نور یک طرفه، باید قسمت‌های اضافه شده را با متر طول حساب کنند. از طرف دیگر، اگر باکس نور مخفی دو طرفه باشد، آن را در 1.5 الی 2 ضرب می‌کنند تا قیمت اصلی پیدا شود.

قیمت کناف سقف در سال 1402

هزینه ذکر شده به ازای هر متر مربع در بخش قبلی، هزینه‌ای است که مربوط به سال 1400 است و اما؛ این هزینه در سال 1402 بسیار افزایش یافته است! هم‌اکنون، قیمت کناف سقف ساده یا یکپارچه بین 200 هزار تومان الی 280 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود و همچنین، برای سقف‌های کاذب کناف مخفی دور باکس، این مبلغ بین 170 هزار تومان الی 250 هزار تومان خواهد بود. به یاد داشته باشید که؛ این مبالغ، جمع هزینه متریال و مصالح و همچنین، دستمزد نصب خواهند بود.

احیانا اگر مصالح کافی را از پیش در دست دارید و نیازی به تهیه دوباره آن‌ها ندارید؛ می‌توانید تنها هزینه دستمزد متخصص نصب را بپردازید! برای سقف‌های یکپارچه کاذب کناف، در سال 1402 هزینه بین 70 هزار تومان الی 90 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود و این مبلغ، به ازای هر متر مربع است. از طرف دیگر، برای سقف‌های کاذب کناف دور باکس یا نور مخفی، بین 60 هزار تومان الی 100 هزار تومان اعلام شده است. در نهایت، اگر قصد دارید تا به نصب سقف کاذب کناف تمام دکوراتیو بپردازید؛ بهتر است به یاد داشته باشید که این مبلغ پس از بررسی طرح‌ها اعلام خواهد شد.

عوامل موثر بر محاسبه قیمت اجرای سقف کناف

برخی از شرایط و عوامل موثر بر تغییر هزینه وجود دارند که گاها محاسبه قیمت به شیوه‌های ذکر شده را تقریبا غیرممکن می‌کنند و شما بایستی آن‌ها را در نظر داشته باشید تا برای محاسبه بودجه خود دچار مشکل نشوید:

  1. نوع طراحی
  2. میزان مصالح مصرفی
  3. موقعیت و شرایط محل نصب کناف دیوار یا سقف کاذب
  4. متراژ محاسبه شده محل نصب
  5. قیمت اصلی کناف با توجه به تفاوت برند یا مدل

جمع‌بندی محاسبه قیمت اجرای سقف کناف

در این مطلب، به بررسی کلی در رابطه با شیوه محاسبه قیمت اجرای سقف کناف پرداخته شد. شما می‌توانید از طریق تعیین قیمت به ازای هر متر مربع، مقطعی و غیره، این هزینه‌ها را حساب کنید؛ اما معمولا، از روش تعیین قیمت به ازای هر متر مربع استفاده می‌شود. همچنین، ممکن است قیمت کلی با توجه به نوع سقف کاذب کناف، تغییر یابد. انواع سقف‌های کاذب کناف شامل؛ سقف کاذب کناف یکپارچه، دور باکس و دکوراتیو هستند. معمولا می‌توان به راحتی هزینه سقف کاذب کناف یکپارچه را محاسبه کرد؛ اما محاسبه هزینه سقف کاذب دکوراتیو، به آسانی آن نخواهد بود! دلیل این امر، آن است که در ابتدا باید طرح مورد نظر شما توسط نصاب یا متخصص طراحی داخلی بررسی شود و سپس هزینه آن، به شما اعلام گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *