بلاگ, مقالات آموزشی

تأثیر آکواریوم در دکوراسیون داخلی

تأثیر آکواریوم در دکوراسیون داخلی

آکواریوم یکی از عناصر اساسی در زیباسازی فضاها می‌باشد که در واقع تصویری زنده و واقعی از حرکت ماهی‌ها در آب را به ارمغان می‌آورد. استفاده از آکواریوم در طراحی داخلی می‌تواند به تنوع و جذابیت محیط کمک کند. در دنیای امروز، و با رونق آپارتمان‌نشینی، ارتباط انسان با طبیعت تا حد زیادی قطع شده است؛ و از همین بابت است که انسان همواره تلاش می‌کند با قرار دادن عناصری از طبیعت در محیط زندگی خود، این جای خالی را پر کند. لازم به ذکر است که در کشورهای پیشرفته، آکواریوم به‌عنوان بخشی اساسی از دکوراسیون منازل، فروشگاه‌ها و اماکن تجاری محسوب می‌شود.

نقش آکواریوم در طراحی داخلی

به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین عناصر دکوراسیون، در هر مکانی توجه را به خود جلب می‌کند. حقیقیت این است که استفاده از دکورهای زنده و تجملی با هزینه‌ای مناسب می‌تواند محیط را زیباتر و دلپذیرتر سازد. با استفاده از نورپردازی، می‌توانید محیط را به‌صورتی زیبا و با جلوه‌ای کمتر تکراری تزئین کنید.

همچنین، استفاده از آن به‌عنوان دیوار جداکننده، یکی از هوشمندانه‌ترین و منحصربه‌فردترین روش‌ها در طراحی داخلی است. این ها، همراه با رنگ و زیبایی دکوری زنده را به ارمغان می‌آورند. با قرار دادن این عنصردر خانه، می‌توان برش کوچکی از یک اقیانوس را به نمایش گذاشت و از زیبایی آن لذت کافی را برد.

نقش آن در دکوراسیون منزل

نقش آکواریوم در دکوراسیون منزل

استفاده از عنصر دکوراتیو در داخل خانه، به جذابیت فضا کمک می‌کند. امروزه بیش از هر زمان دیگری، توجه به این نوع دکوراسیون افزایش یافته است. همانطور که در مقدمه اشاره شد، فضای زندگی شهری به ارتباط با طبیعت نیازمند است. لازم به ذکر است که آکواریوم‌ها به چیدمان داخلی خانه‌ها محدود نمی‌شوند و در مکان‌های دیگر نیز کاربرد دارند. در واقع، به‌راحتی می‌توان دکوراسیون‌های منحصربه‌فرد با آکواریوم را در هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز دولتی و خصوصی مشاهده کرد که نشان از اهمیت این عنصر در دکوراسیون داخلی دارد. برخی از انواع آکواریوم‌ها شامل آکواریوم استوانه‌ای، آکواریوم زیرمیزی، آکواریوم دیواری، آکواریوم بین کابینتی و آکواریوم به‌عنوان پارتیشن هستند.

محل مناسب برای نصب آکواریوم

استفاده از آکواریوم، محدودیت مکانی ندارد زیرا در اندازه‌های مختلف قابل تهیه است و می‌توان به راحتی برای هر محیطی از آن استفاده کرد. بدون توجه به سبک دکوراسیون منزل، می‌توان به عنوان یک عنصر طراحی جذاب در فضا مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، شایان ذکر است که تنوع ظاهری و ایده‌های مختلف به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از آن چیدمان فضا را تغییر دهید.

به‌سادگی می‌توان این عنصر تزیینی را در هر مکانی که دوست داریم قرار دهیم. قرار دادن آن در فضای بین دو اتاق و به‌عنوان پارتیشن گزینه‌ی مناسبی محسوب می‌شود؛ چرا که برای مثال می‌توانید از مدل دیواری برای جداسازی اتاق نشیمن و آشپزخانه استفاده کنید. سایر کاربردهای آن عبارت‌اند از:

  1. اتاق غذا خوری
  2. اتاق نشیمن
  3. اطراف شومینه
  4. بالای تخت
  5. داخل کابینت
  6. درون دیوار
  7. دیوار جداکننده
  8. بر روی اپن
  9. کانتر آشپزخانه
  10. کنار راه‌پله
  11. میز قهوه‌خوری

انتخاب آبزی مناسب

اگر اولین بار شماست، بهتر است ابتدا ماهی‌هایی که نگهداری ساده‌ای دارند را انتخاب کنید. سپس با گذر زمان و آشنایی بیشتر با این نوع حیوانات خانگی، می‌توانید ماهی‌های زینتی یا گوشت‌خوار را نیز خریداری کنید. در هنگام انتخاب ماهی، توجه کنید که اگر ماهی مورد نظر نیاز به فضای بزرگی برای زندگی دارد، این امکان را برای آن فراهم کنید.

توضیح تکمیلی این‌که، اگر فضا و شرایط زندگی مناسب برای آبزیان در آکواریوم فراهم نشود آبزیان ساکن آکواریوم ممکن است دچار ترس و استرس شوند! ممکن است شما تمایلی به استفاده از کوزه‌ها در آکواریوم خود نداشته باشید، اما به‌عنوان مثال، اگر شما مالک ماهی بلک گوست (روح سیاه) هستید، برای فراهم کردن محیط زندگی مناسب برای این ماهی، شما نیازمند استفاده از کوزه یا موارد مشابه آن هستید تا شرایط بهتری برای این آبزی فراهم آورید.

انواع آکواریوم

  1.  دیواری

در ابعاد مختلفی در دیوار تعبیه می‌شوند و به‌عبارتی، بخشی از دیوار را تشکیل می‌دهند. با توجه به ابعاد بزرگی که دارند، آکواریوم‌های دیواری نمایی زنده و واقعی از اقیانوس را به تماشاگران ارائه می‌دهند و در طراحی داخلی، جذابیت و زیبایی بی‌نظیری ایجاد می‌کنند.

آکواریوم دیواری

  1. استوانه‌ای

فرایند ساخت این مدل به این صورت است که یک شیشه‌ی استوانه‌ای بین دو پایه، بهترین‌ترین حالتش چوبی، قرار می‌گیرد. به علاوه، نورپردازی در این مدل باعث می‌شود که زیبایی دکوراسیون داخلی به دوچندان افزایش یابد و نمای خانه با شیک‌ترین حالت ممکن ظاهر شود.

  1. کتابخانه‌ای

ترکیب کتابخانه با آکواریوم خانگی ایده‌ای بسیار زیباست. برای داشتن آن، نیازی نیست فضای زیادی از کتابخانه را اشغال کنید. به جای آن، می‌توانید یک بخش کوچک از طبقات کتابخانه را به ویترین دریایی کوچکی تبدیل کنید که باعث افزایش جذابیت خانه‌ می‌شود.

آکواریوم کتابخانه ای

  1.  میزی (زیرمیزی یا رومیزی)

این مدل ها  در زیر یا بالای سطحی از شیشه یا چوب قرار می‌گیرند و به‌عنوان یک میز جداگانه می‌شود از آن‌ها استفاده کرد و روی آن‌ها یا زیر آن‌ها وسایل مورد نیاز یا تزئینی را چید. آکواریوم‌های میزی علاوه بر زیبایی بی‌نظیری که به دکوراسیون داخلی می‌دهند، حسی از آرامش و آسایش را به ساکنان منزل منتقل می‌کنند. محل نصبشان : اتاق نشیمن، اتاق خواب، و غیره.

آکواریوم میزی

  1. به‌عنوان پارتیشن

همانطور که قبلاً اشاره شد، دکور کردن و جداسازی فضا با استفاده از آکواریوم یک ایده‌ی بسیار جدید و منحصربه‌فرد است. شما می‌توانید این رویکرد را برای هر بخشی از فضا که تمایل دارید، اجرا کنید. در واقع، در طراحی داخلی به سبک مدرن، در عوض استفاده از دیوارها، از پارتیشن‌های مختلفی ساخته‌شده از چوب، پی‌وی‌سی، و شیشه استفاده می‌شود. می‌توان با استفاده از این عنصر جذاب دریایین نیز این پارتیشن‌بندی را انجام داد که علاوه بر ایجاد زیبایی، می‌تواند نقش یک حائل بین انواع مختلف اتاق‌ها و فضای خانه را ایفا کند.

آکواریوم به عنوان پارتیشن

  1. مبلی

اگر فرزند بازیگوشی ندارید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ایجاد یک محیط دلپذیر استفاده از میز جلوی مبلمان است. شما می‌توانید ابعاد مورد نظر خود را به مبل‌ساز بگویید تا یک آکواریوم تزئینی بی‌نظیر برای شما بسازد. میز جلوی مبلمان را می‌توانید به‌عنوان یک فضای کوچک، جمع‌وجور و زیبا استفاده کنید. لازم به توضیح است که این نوع از آکواریوم نیازمند مراقبت و نگهداری ویژه‌ای است.

آکواریوم مبلی

مزایای استفاده از آکواریوم

تأثیر قابل‌توجهی در کاهش سطح استرس و اضطراب دارد. استفاده از آن به‌عنوان یک عنصر دکوراسیونی به بیمارانی که با مشکلاتی مانند فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم و بی‌خوابی مواجه هستند، کمک‌کننده است. حضورش تأثیر بسیار مثبتی بر روی کودکان نیز دارد و در کاهش بیش‌فعالی و آرامش‌بخشی به آن‌ها بسیار مؤثر است. اشتها و کاهش ناهنجاری‌های رفتاری مانند پرخاشگری در بیماران روانی و سالمندان مبتلا به فراموشی، از جمله تأثیرات مثبتی است که آکواریوم می‌تواند داشته باشد.

برخی از فواید درمانی آن :
  1. تماشای ماهی‌ها می‌تواند استرس را کاهش داده و به کاهش فشار خون کمک کند.
  2. تحقیقات نشان داده است که تماشای حرکت ماهی‌ها در آکواریوم یا حتی در محیط طبیعی، برای ذهن و بدن انسان مفید است.
  3. در حال حاضر، استفاده از آکواریوم در محیط‌های پزشکی مانند مطب پزشکی، دندانپزشکی و اتاق انتظار، بسیار محبوب است.
  4. همچنین، برای بیماری‌هایی مانند آلزایمر، بسیار مؤثر است و می‌تواند تأثیرات مثبتی در کاهش علائم آن داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *