مقالات آموزشی

عایق صوتی ساختمان با سیستم کناف و عایق پشم سنگ

عایق صوتی ساختمان

در دنیای پر هرج و مرج امروزی، یکی از مهم‌ترین نیازهای هر ساختمان عایق صوتی است! این عایق، سدی است که از آرامش شما در برابر سر و صداهای مزاحم و آزاردهنده محافظت می‌کند. عایق‌های صوتی انواع مختلفی دارند؛ اما همه آن‌ها معمولا در برابر بازتاب و انتقال امواج صوتی مقاوم هستند. هم‌اکنون و در جهان مدرنی که ما در آن زندگی می‌کنیم، اعم ساختمان‌ها از این عایق‌ها استفاده می‌کنند تا استانداردهای لازم برای ممانعت از ایجاد سر و صداهای مزاحم، رعایت شوند. بنابراین؛ نتیجه می‌گیریم که در ساخت و سازهای اخیر و نوین، به علت افزایش حجم قابل توجه آلودگی‌های صوتی، پیمانکاران و سازندگان ساختمان سعی بر این دارند تا انواع عایق‌های صوتی را بکار گیرند که مانع از عبور و مرور امواج صوتی می‌شوند. این عایق‌ها می‌توانند تا حد قابل توجهی سر و صداهای اطراف را کاهش دهند و محلی آرام را برای ساکنین هر ساختمان فراهم آورند. در ادامه مقاله “عایق صوتی ساختمان با سیستم کناف و عایق پشم سنگ” با ما همراه شوید تا از صفر تا صد این عایق‌های صوتی را بررسی نمائیم.

عایق صوتی ساختمان استاندارد و ویژگی‌های آن

عایق صوتی ساختمان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عایق‌های صوتی استاندارد، این است که؛ باید حتما از چگالی متناسبی برخوردار باشند! این ویژگی سبب می‌گردد تا عایق صوتی مورد نظر حالت آکوستیک خود را حفظ نماید. به همین علت، شما بایستی پیش از انتخاب و خرید هر محصول عایق صوتی ساختمان، از استاندارد بودن میزان چگالی آن اطمینان خاطر یابید. علاوه بر چگالی، لازم است تا ضخامت عایق را نیز در نظر داشته باشید!

هم‌اکنون، شرکت‌های بسیاری هستند که در زمینه تولید و تهیه عایق‌های صوتی مشغول به فعالیت می‌باشند. این کمپانی‌ها معمولا محصولات خود را در بازه‌ای گسترده از تنوع در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند. شما بایستی با توجه به محل نصب عایق و شرایط آن محیط، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید! به عنوان مثال؛ اگر قرار است در محیطی عایق نصب شود که اندکی رطوبت و بخار آب در هوا وجود دارد، بهتر است محصولی انتخاب شود که نسبت به این مسئله مقاوم باشد!

از طرف دیگر، ساختمان‌هایی که در آب و هوای شرجی بنا می‌شوند نیز همین شرایط را خواهند داشت و باید عایق صوتی را در آن‌ها نصب کنید که مقاومت مطلوبی در رطوبت دارد و می‌تواند به خوبی آن را جذب کند. عایق صوتی ساختمان، در انواع “رولی” یا “تخته‌ای” در بازار موجود است و شما بایستی نسبت به کاربرد آن‌ها، هر یک را انتخاب نمائید. به عنوان مثال؛ عایق صوتی ساختمان تخته‌ای می‌تواند در دیوارهای واحدهای ساختمان مورد استفاده قرار گیرد و برای آپارتمان‌هایی که اتاق‌های آنان دیوار به دیوار هستند، سکوت و آرامشی مطلوب را فراهم نمایند.

عایق صوتی ساختمان با کناف

عایق کردن دیوار به وسیله کناف، می‌تواند ساختار خوبی جهت “عایق‌کاری صوتی جداره‌های نوساز” یا “بازسازی جداره‌های صوتی ساختمان‌های قدیمی” باشد. این نوع پوشش ساختاری بسیار عالی، جهت عایق‌کاری و یا بهینه‌سازی سقف، کف و حتی دیوارهای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم عایق صوتی ساختمان با کناف به این صورت است که ابتدا یک زیرسازی فولادی بسیار سبک در محل نصب می‌شود و سپس پنل‌های گچی به آن متصل می‌گردند. در فضایی که بین پنل‌ها و سقف اصلی ایجاد شده نیز می‌توان انواع عایق‌ها اعم از حرارتی و صوتی را نصب کرد.

از ویژگی‌های بارز این نوع عایق کنافی، می‌توان به اجرای بسیار سریع و آسان، سهولت عبور تاسیسات و انعطاف بالای معماری اشاره کرد. پیشنهاد ما برای حذف صداهای مزاحم این است که ابتدا یک لایه عایق صدا بر روی دیوار نصب شود و سپس دیوار پوش کناف اجرا گردد. این کار می‌تواند به بهترین شکل ممکن صداهای اضافه را حذف کند و همچنین بسته به هدف کار می‌توان از عایق حرارتی نیز استفاده کرد. برای این منظور، چندین نوع مختلف پوشش موجود است که می‌توانید آن‌ها را نیز بکار گیرید. معروف‌ترین نوع عایق “پشم سنگ” است که قیمت بسیار مناسبی هم دارد؛ اما برخی از مشکلات آن اجرای نسبتا پیچیده و فرسودگی متریال پس از گذشت چند سال هستند. اگر انتخاب شما عایق پشم سنگ می‌باشد، بهتر است سعی کنید از نوعی پشم سنگ با دانسیته بالا استفاده نمائید.

علاوه بر موارد ذکر شده؛ شما می‌توانید از عایق‌های پلیمری پشت چسب‌دار نیز استفاده کنید، که با ضخامت‌های متفاوتی در بازار موجود هستند. اجرای این نوع عایق، نسبت به پشم سنگ بسیار آسان‌تر است و قدرت جذب صدای بیشتری نیز دارد. این نوع عایق برای طبیعت نیز سالم‌تر است؛ اما قیمت آن تقریبا بالا می‌باشد. درست است که تنها با پوشش دیوار نمی‌توان تمامی صداهای ورودی و خروجی یک اتاق را حذف کرد؛ اما می‌توان تا حد زیادی از عبور صداهای مزاحم جلوگیری کرد. برای عایق کردن هر چه بهتر یک اتاق، شما باید تمامی وجه‌های آن را از جمله: سقف، کف و ستون‌ها در نظر داشته باشید تا بتوانید تا حد ممکن، صداهای اضافی را از بین ببرید! مزیت بسیار خوب عایق صوتی ساختمان کنافی این است که؛ شما هر انتخابی را که انجام دهید با اجرای یک لایه دیوار کناف تمامی آن زیر پوشش دیوار قرار می‌گیرد و جلوه اتاق شما را به هیچ عنوان بر هم نخواهد زد. نهایتا؛ شما این امکان را در اختیار دارید تا در مقاله “مزایا و معایب استفاده از سقف و دیوار کاذب کناف“، اطلاعات بیشتری را در رابطه با این موضوع کسب نمائید.

بررسی انواع عایق صوتی ساختمان بر اساس کاربرد

عایق صوتی ساختمان

اولین و پراستفاده‌ترین کاربرد عایق صوتی، در دیوارهای یک ساختمان است! شما می‌توانید برای ایزوله کردن دیوارها از عایق صوتی ساختمان استفاده نمائید تا محیطی آرام و بدون سر و صدا را ایجاد کنید. البته، لازم است به یاد داشته باشید که این عایق‌ها به صورت دو طرفه کاربرد دارند و نه تنها سر و صدا از بیرون به محیط سکونت شما وارد نمی‌شود؛ بلکه شما نیز می‌توانید اتاق‌ها و محیط‌هایی “Sound proof” را ایجاد کنید که صدا از آن‌ها بیرون نمی‌رود!

در واقع، افرادی که قصد دارند تا استودیوهای ضبطی را ایجاد کنند و اتاق‌هایی را برای ضبط صدای خود اختصاص دهند؛ می‌توانند از این عایق‌های صوتی یا به اصطلاح آکوستیک(Acoustic)، استفاده نمایند. عایق‌های صوتی، می‌توانند به خوبی در برابر امواج صوتی که در هوا وجود دارند و همچنین، سر و صداهایی که بر اثر ضربات مکانیکی ایجاد می‌شوند، مقاومت داشته باشند. یکی از بهترین محصولات موجود در بازار برای نصب به عنوان عایق صوتی ساختمان، “پشم سنگ” می‌باشد.

عایق صوتی ساختمان دیوار مشترک

این نوع از عایق صوتی ساختمان، به صورت روکار بر روی دیواره‌های یک ساختمان نصب می‌گردد. یکی از بهترین انواع و زیرمجموعه‌های این نوع عایق صوتی، “عایق تخته‌ای” می‌باشد. همچنین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای این عایق صوتی، این است که؛ اگر در خانه یا محل کار خود فضای کافی برای ساخت یک اتاق را ندارید، می‌توانید به راحتی با استفاده از این عایق صوتی ساختمان، اتاق‌های موجود را ضد صدا کنید و از آن‌ها برای کار، مطالعه و استراحت خود استفاده نمائید.

شایان ذکر است که؛ عایق صوتی ساختمان از نوع روکار، تنها دارای 30 میلی‌متر ضخامت است و می‌تواند بر روی دیوار نصب شود. از این رو، نیازی به خراب نمودن دیوارها یا بازسازی کامل ساختمان نخواهد بود! به یاد داشته باشید که؛ بهترین نوع از عایق صدا، نوعی است که جرمی بالا را دارا است و سنگین می‌باشد. در واقع، این ویژگی نیز علاوه بر ضخامت و چگالی باید حین خرید و انتخاب محصول در نظر گرفته شود. یکی از تفاوت‌های مهم و قابل توجه عایق صوتی ساختمان روکار، این است که؛ دارای 4 لایه مختلف می‌باشد و قادر است تا فرکانس‌های صوتی را از طیف‌های مختلفی مهار کند! لایه‌های مختلف عایق صوتی ساختمان روکار، در کنار یکدیگر لمینت می‌شوند.

لازم است به یاد داشته باشید که؛ نصب این عایق‌ها بر روی دیوار حدود 30 کیلوگرم یا حتی بیشتر به وزن آن‌ها اضافه می‌کند. در نهایت، هدف از نصب این عایق‌ها این است که؛ عبور انرژی و ارتعاش‌های ناشی از سر و صدا، کاهش پیدا کنند و محیطی آرام و ساکت برای زندگی، استراحت و کار شما ایجاد گردد. همچنین شایان ذکر است که؛ “عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ” یکی از بهترین محصولات عایق در حوزه عایق صوتی دیوار مشترک به شمار می‌رود.

عایق صوتی ساختمان برای سقف

یکی دیگر از بخش‌های ساختمان که عایق نمودن آن می‌تواند در آرامش و سکوت فضا موثر باشد؛ عایق‌بندی سقف ساختمان است! برای اینکه بتوان به خوبی سقف یک ساختمان را عایق نمود، لازم است تا از متریال‌هایی استفاده کنید که چگالی بالایی را دارند و باعث افزایش وزن سقف مورد نظر می‌گردند. همانطور که می‌توانید حدس بزنید؛ یک عایق صوتی ساختمان مطلوب و مناسب باید این قابلیت را داشته باشد که ارتعاشات صوتی را در این بخش از خانه کاهش دهد و از انتقال هرگونه صدا، از طریق سقف جلوگیری نماید.

بستن عایق صوتی ساختمان برای سقف، نیازمند توجه به برخی نکات است که رعایت آن‌ها به شدت ضرورت دارد! به عنوان مثال؛ شما بایستی توجه داشته باشید که؛ آیا، سقف ساختمان شما از جنس بتن است یا آجر؟ همچنین ممکن است سقف آن از جنس چوب نیز باشد. علاوه بر این امر، لازم است این سوال را پاسخ دهید که، بیشتر صداهای آزاردهنده از کدام بخش از سقف شنیده می‌شوند؟ نه تنها پاسخ به این سری سوالات مهم است؛ بلکه شما باید تشخیص دهید نوع صداها از چه نوعی است. آیا بیشتر صدای تلویزیون یا صحبت کردن را می‌شنوید یا شاید صداها در اثر ضربات متعدد ایجاد می‌شوند؟ میزان بلند بودن صداها به چه صورت است؟ در نهایت، بایستی از خودتان بپرسید که ترجیح می‌دهید از عایق صوتی روکار استفاده کنید یا توکار؟

پس از اینکه پاسخ سوالات مورد نظر را یافتید، باید تمام محصولات عایق صوتی ساختمان را مورد بررسی قرار دهید و هر یک را که با شرایط شما بیشتر تطابق دارد، انتخاب نمائید! شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره، به مقالات دیگر وبسایت “دکوراسیون داخلی لنالند” مراجعه فرمائید و آن‌ها را مطالعه کنید.

جمع‌بندی مقاله عایق صوتی ساختمان

در این مطلب، سعی شده است تا به صورت کلی عایق صوتی ساختمان، انواع و کاربردهای آن مورد بررسی قرار داده شوند. شما می‌توانید با مطالعه نکات ذکر شده در این مقاله، بهترین محصول را بشناسید و آن را با شرایط ساختمان خود تطابق دهید و در نهایت، اگر محصول مورد نظر برای شرایط شما مناسب بود، اقدام به خرید آن فرمائید. عایق صوتی ساختمان، می‌تواند به شما کمک کند تا محیطی آرامش‌بخش را برای رفاه خود ایجاد نمائید. توصیه ما به شما این است که؛ برای نصب عایق صوتی ساختمان از افراد حرفه‌ای و باتجربه، کمک بگیرید تا نتیجه اجرای پروژه، به بهترین شکل پیاده‌سازی شود.

4 نظر در “عایق صوتی ساختمان با سیستم کناف و عایق پشم سنگ

  1. marita گفت:

    سلام
    تشکر از مقالتون
    عایق پشم سنگ برای دیوار اتاق خواب کوچک ،بهترین گزینه چیست ؟

    1. توفیق عباسی گفت:

      سلام وقت بخیر
      سلامت باشید و متشکرم از به اشتراک گذاری نظرتون
      برای مشاوره لطفا با مشاورین ما در ارتباط باشید و از مشاوره رایان استفاده کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید

  2. شجاعی گفت:

    عاااااالی بود.ممنون

    1. توفیق عباسی گفت:

      سلام و وقت بخیر متشکریم از نظر گرم شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *