دکوراسیون داخلی, مقالات آموزشی

قیمت گذاری پارکت لمینت و عوامل موثر بر آن

پارکت لمینت، کفپوشی است که از چوب درختان و برخی ترکیبات دیگر تولید می‌شود. این پارکت‌ها، به روش‌های متفاوتی در کف زمین نصب می‌شوند و می‌توانند زیبایی ظاهری منزل یا محل کار شما را چندین برابر کنند! پارکت‌ها انواع مختلف دارند و قیمت آنان نیز با توجه به ویژگی‌هایی که از آن‌ها برخوردار هستند؛ متفاوت خواهد بود! به عنوان مثال؛ ضخامت، مقاومت در برابر رطوبت و ضربه و نهایتا، برند تولید کننده آن‌ها، برخی از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت پارکت لمینت هستند. یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر قیمت پارکت لمینت تاثیرگذار باشد؛ طول عمر آن و مقاومتش در برابر فرسایش و ساییدگی خواهد بود. در ادامه این مقاله، با ما همراه شوید تا از صفر تا صد قیمت پارکت لمینت و شرایط تعیین قیمت پارکت لمینت را با یکدیگر بررسی نمائیم.

قیمت پارکت لمینت و معرفی کلی آن

پارکت لمینت، یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین محصولاتی است که افراد می‌توانند از آن به عنوان کفپوش منازل خود استفاده کنند. اولین نسل پارکت لمینت‌ها در سال 1970 میلادی تولید شدند. می‌توان گفت که اولین سری از محصولات این چنینی، دارای کیفیت مناسبی نبودند و حتی گاها مشکلاتی را نیز با خود به همراه داشتند؛ اما به مرور زمان، این عیوب برطرف شدند و بیش از ده‌ها مدل مختلف از پارکت لمینت‌ها وارد بازار شدند.

امروزه، کمپانی‌های ایرانی و خارجی مختلفی به تولید پارکت لمینت می‌پردازند و این مورد، یکی از عناصری است که بر تعیین قیمت پارکت لمینت موثر خواهد بود. همانطور که در مقدمه گفته شد، برند و کشور سازنده پارکت لمینت می‌توانند تا حد زیادی بر قیمت آن اثرگذار باشند! معمولا، محصولات ساخته شده توسط ایران و شرکت‌های داخلی، هزینه‌ای کمتر نسبت به پارکت لمینت‌های خارجی دارند.

قیمت پارکت لمینت

حال ممکن است از خود بپرسید، که چرا کشور سازنده پارکت لمینت می‌تواند بر هزینه و قیمت آن تاثیرگذار باشد؟ یکی از دلایل ملموس و مشخص این موضوع، تفاوت قیمت ارزی است که کشورها با یکدیگر دارند. در برخی موارد دیگر، کیفیت نیز می‌تواند از عوامل دخیل بر قیمت پارکت لمینت باشد. شایان ذکر است که؛ کیفیت محصول پارکت لمینت از مهم‌ترین عوامل تفاوت قیمت بین برندهای داخلی و خارجی محسوب می‌گردد. علاوه بر این امر، واردات پارکت لمینت نیز طی سال‌های اخیر به کشور ایران ممنوع شده است و اگر شما بتوانید پارکت‌های جنس خارجی را بیابید، به قطع یقین قیمتی فراتر از حد معمول و متوسط خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی = راهنمای کامل خرید پارکت لمینت

فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت پارکت لمینت

در بخش قبلی، یک الی دو مورد از پارامترهای موثر بر قیمت پارکت لمینت را مورد بررسی قرار دادیم. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بر تعیین قیمت پارکت لمینت اثرگذار باشد؛ مقاومت لمینت مورد نظر در برابر سایش و طول عمر آن خواهد بود. مقاومت سایشی که با عنوان مخفف AC نیز شناخته می‌شود، می‌تواند بر کیفیت و مقاومت لمینت در برابر عوامل بیرونی مختلف تاثیرگذار باشد. به هر میزان که این درجه بالاتر برود؛ نشان دهنده دوام بیشتر و عمر طولانی‌تر پارکت لمینت خواهد بود. به صورت کلی، مقاومت سایشی می‌تواند بین درجه‌بندی AC1 تا AC5 تغییر پیدا کند.

همانطور که احتمالا واضح و مشخص است؛ درجه مقاومت AC5 به عنوان مقاوم‌ترین و محکم‌ترین نوع پارکت لمینت شناخته می‌شود. نتیجتا، این نوع از پارکت گران‌ترین محصول بین انواع مختلف خواهد بود. البته، اگر این عامل باعث نشود تا پارکت لمینت مورد نظر به عنوان گران‌ترین پارکت لمینت ترقی شود؛ به قطع یقین می‌تواند سبب قرارگیری آن کفپوش در دسته‌بندی پرهزینه‌ترین‌ها گردد.

بررسی کامل استاندارد AC پارکت لمینت

در دنیای مدرن امروزه، استفاده از پارکت لمینت می‌تواند ظاهری بروزتر و امروزی‌تر را برای منازل یا ساختمان‌های شما فراهم سازد و به همین علت، جزو پرکاربردترین اقلام دکوراسیون و طراحی داخلی ساختمان‌ها محسوب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین عواملی که در بخش قبل بررسی شد و می‌تواند بر قیمت پارکت لمینت نیز تاثیرگذار باشد؛ دوام و طول عمر آن است. اصطلاحی را مورد بررسی قرار دادیم که به عنوان AC یا مقاومت سایشی از آن یاد می‌شود. بر اساس گفته‌های قبلی، این استاندارد در 5 طبقه مختلف دسته‌بندی می‌شود که از AC1 تا AC5، این مقاومت افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن، قیمت پارکت لمینت نیز بالاتر می‌رود. لازم است به یاد داشته باشید که؛ این ویژگی پارکت لمینت باید با توجه به میزان تردد در منزل یا واحد تجاری شما در نظر گرفته شود! اگر به صورت کلی تردد کمی در محل اتفاق می‌افتد، انتخاب پارکت با مقاومت سایشی بین AC1 تا AC2 کافی خواهد بود. انتخاب پارکت لمینت با مقاومت سایشی بیشتر برای چنین مکانی، تنها هزینه اضافی را برای شما در بر خواهد داشت. به عنوان مثال؛ اگر قرار است برای سالن مطالعه یا اتاق خواب منزل خود یک پارکت لمینت را انتخاب نمائید، بهتر است از نوع AC1 باشد؛ زیرا تردد کمتری در این فضاها رخ می‌دهد.

قیمت پارکت لمینت

در ادامه، اگر قرار است برای آشپزخانه منزلتان یک پارکت لمینت انتخاب کنید، بهتر است از نوع AC2 باشد. اتاق نشیمن، سالن پذیرایی، غذاخوری و اتاق مهمان نیز، زیر دسته این بخش قرار می‌گیرند. مقاومت سایشی AC3، برای راهروها و امکان تجاری همانند دفاتر کاری مناسب خواهد بود. البته، همچنان این پارکت لمینت نیز زیر دسته پارکت‌های مناسب برای مکان‌های کم تردد قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، اگر در منزل شما تعداد اعضای خانواده زیاد هستند یا به صورت کلی تردد و رفت و آمد زیادی وجود دارد، بهتر است از نوع پارکت با مقاومت سایشی AC4 استفاده نمائید. نهایتا، اگر قرار است یک سالن آمفی تئاتر، سینما، مرکز همایش یا مکان تجاری پرتردد را پارکت کنید، بهتر است از نوع AC5 استفاده نمائید.

مقایسه قیمت پارکت لمینت ایرانی و خارجی

همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله خواندید، قیمت پارکت لمینت تولید شده در کشورهای خارجی می‌تواند چندین برابر قیمت پارکت لمینت‌های داخلی باشد. به عنوان مثال؛ قیمت پارکت لمینت ساخت کشور ترکیه در اواخر سال 1401، بین 440 هزار تومان تا 650 هزار تومان بوده است؛ در حالی که، قیمت پارکت لمینت ایرانی در همین مدت، حداقل 180 هزار تومان بوده است! نهایت این قیمت، حدود 330 هزار تومان برآورد شده است. لازم به ذکر است که؛ تنها محاسبه قیمت پارکت لمینت کافی نیست و شما باید متریال‌های جانبی برای نصب و زیرسازی آن را نیز در نظر داشته باشید! فوم سازی، قرنیز کناره، قرنیز میانه بین اتاق‌ها و دستمزد اجرای قرنیزکاری، برخی از این مراحل جانبی هستند. البته، مزیتی که در این میان وجود دارد؛ این است که تهیه محصولات ایرانی در این حوزه برای شما هزینه‌ای کمتر از 100 هزار تومان را به دنبال خواهد داشت. ممکن است محصولات غیرایرانی و ساخت کشورهای دیگر، هزینه‌ای بالاتر داشته باشند. به صورت کلی، بهتر است نام محصول مورد نظر خود را جستجو کنید، در رابطه با برندهای مختلف و کیفیت آن‌ها کمی مطالعه داشته باشید و سپس، محصول نهایی که برایتان مناسب است را انتخاب کنید. علاوه بر تمامی این موارد، لازم است ذکر شود که هزینه دستمزد اجرای پارکت لمینت نیز، بایستی جزو دیگر هزینه‌ها برآورد گردد. به صورت معمول، نصابان متخصص و حرفه‌ای برای نصب هر یک پارکت بین 9 تا 12 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند. ممکن است این مقدار هزینه با افزایش تورم و گرانی‌ها و همچنین نوسانات قیمت بازار، در طول زمان کاهش یا افزایش پیدا کند.

جمع‌بندی

در این مطلب، به بررسی کلی در رابطه با قیمت پارکت لمینت پرداخته شد. شما بایستی با در نظرگیری فاکتورهای مختلفی به تعیین هزینه پارکت لمینت انتخاب خود بپردازید. هزینه و حق الزحمه نصب، هزینه هر عدد پارکت به صورت جداگانه و نهایتا، ابزارهای جانبی لازم برای نصب آن،  جزو مواردی هستند که بایستی طی برآورد هزینه‌ها محاسبه شوند. همچنین، مقاومت سایشی، برند و کشور سازنده پارکت لمینت نیز از عواملی به حساب می‌آیند که می‌توانند بر هزینه پارکت لمینت مورد نظر شما، تاثیرگذار باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *