بازسازی و نوسازی, مقالات آموزشی

عایق دیوار مشترک همسایه ، راه نجات از سر و صدا

عایق دیوار مشترک همسایه

افرادی که تمایل به خرید یا اجاره یک منزل تازه برای سکونت دارند، عموما به مواردی همچون ظاهر، طراحی دکوراسیون داخلی یا نورگیر بودن آن ساختمان بیشتر توجه می‌کنند؛ اما پس از گذشت مدت زمانی زندگی در آن ساختمان، متوجه این موضوع می‌شوند که سر و صداهایی که از بیرون از خانه شنیده می‌شوند، چقدر می‌توانند آزار دهنده باشند! عایق دیوار مشترک و عایق‌های صوتی، از ملزومات مهمی هستند که متاسفانه در بسیاری از مواقع مورد غفلت سازندگان ساختمان‌ها واقع می‌شوند. عایق دیوار مشترک، برای ایجاد آرامش و کاهش صداها به ویژه از خانه‌های اطراف یا دیگر طبقات، بسیار موثر خواهد بود. اگر در ساز و کار ساختمان مورد نظرتان از عایق استفاده شده باشد، سر و صدایی از منازل همسایگان شما به گوش نخواهد رسید. از طرف دیگر، نیازی نیست تا شما نیز نگران عبور صدا به خانه دیگران از منزل شخصی خودتان باشید! در این مقاله از بلاگ لنالند، قرار است تا به بررسی صفر تا صد عایق دیوار مشترک و کاربرد آن بپردازیم.

بررسی عایق دیوار مشترک و انواع آن

در دنیای امروزه که بیشتر منازل به صورت آپارتمانی ساخته می‌شوند، عموما در هر طبقه بیش از یک یا دو واحد مسکونی وجود دارد. نزدیکی بیش از اندازه واحدهای آپارتمانی و برخورداری از دیوارهای مشترک، باعث می‌شود تا سر و صدا به سرعت بین واحدها منتقل گردد. این مسئله، در ساختمان‌هایی که از عایق دیوار مشترک در ساخت و ساز آن‌ها استفاده نشده است، پررنگ‌تر و آزار دهنده‌تر نیز خواهد بود. در چنین واحدهای مسکونی یا حتی اداری، کوچکترین صدایی که ایجاد می‌شود، باعث می‌گردد تا آرامش و آسودگی خاطر دیگر ساکنین به ویژه همسایگان نزدیک، مکدر شود.

[button size=”medium” style=”primary” text=”جهت خرید محصولات پشم سنگ کلیک کنید” link=”https://www.lanaland.ir/product-category/sound-insulation/” target=””]

اگر شما نیز در چنین واحدهای آپارتمانی زندگی می‌کنید و از سر و صدای همسایگان خود خسته شده‌اید، می‌توانید با برخی روش‌ها و به کمک عایق دیوار مشترک، شدت منتقل شدن صداها را کاهش دهید. برخی از انواع عایق نیز وجود دارند که به ساکنین آپارتمان‌ها کمک می‌کنند تا به صورت کامل از عبور و مرور صداها جلوگیری نمایند! در ادامه، با ما همراه شوید تا انواع مختلف عایق دیوار مشترک را با یکدیگر بررسی نمائیم.

عایق دیوار مشترک روکار

تمامی افراد برای رسیدگی به امور روزانه خود همچون؛ استراحت پس از کار، مطالعه، آشپزی، درس خواندن یا انجام پروژه‌ها، احتیاج به آرامش و سکوت دارند؛ اما گاها، امکان دارد سر و صداهایی که از محیط و منازل همسایه‌ها به گوش می‌رسد، این آرامش را مختل نماید. یکی از غالب‌ترین عواملی که سبب می‌شوند تا آرامش افراد هنگام خواب شبانه یا دیگر امور به هم بریزد، صدای صحبت کردن یا تلویزیون از خانه همسایه است!

واضح است که شما قادر نخواهید بود تا مشکل را از منبع اصلی آن حل کنید؛ اما می‌توانید با روش‌هایی بهینه و نوین، آرامش را به منزل خود بازگردانید. بهترین راه حلی که در اینگونه شرایط پیش روی شما قرار خواهد داشت؛ این است که از “عایق دیوار مشترک روکار” استفاده نمائید. این عایق‌های صوتی، نوعی پوشش خارجی هستند که شما می‌توانید بدون خراب کردن دیوارها یا انجام هر نوعی از تعمیرات، آن‌ها را در منازل خود استفاده کنید و از انتقال بیش از اندازه سر و صداها، جلوگیری نمائید.

عواملی که بر میزان جذب امواج صوتی توسط عایق روکار موثر هستند، شامل؛ فرکانس صوت، اندازه و عمق عایق به کار برده شده خواهند بود. در صورتی که عایق دیوار مشترک استفاده شده دارای چگالی و ضخامت مناسبی باشد، قادر خواهد بود تا به بهترین شکل مانع از عبور صوت بین دیواره‌های یک ساختمان شود. در واقع، چگالی مواد استفاده شده در عایق دیوار مشترک، جزو مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که بایستی از آن برخوردار باشد.

درست است که عایق دیوار مشترک روکار، قابلیت این را دارد تا از عبور صداها جلوگیری کند؛ اما نمی‌تواند تضمین تعادل دمای هوا را نیز بدهد! با این وجود، برخی از محصولات عایق دیوار مشترک این ویژگی را نیز دارند و حین اینکه می‌توانند به عنوان یک عایق صدای ایده‌آل استفاده شوند، قادر هستند تا از انتقال سرما و گرما به خارج از خانه یا برعکس، جلوگیری نمایند. همین ویژگی این عایق‌های دیوار مشترک سبب می‌شود، تا انرژی گرما در فصل زمستان ذخیره گردد و در فصل تابستان نیز، هوا خنک باقی بماند. آخرین مزیت عایق روکار، این است که نسبت به دیگر انواع عایق دیواری، نصب ساده‌تری خواهد داشت.

عایق دیوار مشترک با پنل لمسه‌کوبی

یکی دیگر از روش‌ها جهت جلوگیری از عبور و انتقال صدا به دیگر واحدهای ساختمان، این است که از پنل‌های لمسه کوبی دیواری استفاده نمائید! در صورتی که در یکی از اتاق خواب‌ها، پذیرایی یا سالن منزل خود، دیواری مشترک با دیگر واحدها دارید، می‌توانید سطح آن را با این پنل‌های عایق صدا بپوشانید. مزیتی که عایق دیوار مشترک با پنل لمسه‌کوبی دارد، این است که علاوه بر کاربردی بودن، جنبه زیبایی و تزئینی نیز خواهد داشت!

اگر قصد دارید تا بر روی دیواره‌های منزل خود از پنل لمسه‌کوبی استفاده نمائید؛ به شما توصیه می‌کنیم که بخش بیشتری از دیوار را با آن بپوشانید. با توجه به اینکه پنل‌های لمسه‌کوبی از پشم شیشه و الیاف پارچه‌ای تشکیل شده‌اند، به خوبی قادر هستند تا مانع از انتقال صدا بشوند. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تری قدرت جذب صدا را توسط این پنل‌ها برای شما توضیح دهیم؛ می‌توان گفت که حداقل 40% از امواج صوتی توسط لایه‌های آن‌ها جذب خواهد شد!

عایق دیوار مشترک همسایه ، راه نجات از سر و صدا

پنل لمسه‌کوبی و  دکوراسیون منزل

همانطور که گفته شد، عایق دیوار مشترک با پنل لمسه‌کوبی، جنبه تزئینی نیز دارد. بنابراین، شما می‌توانید آن‌ها را در ابعاد یا رنگ‌های مختلف تهیه نمائید. شما حتی می‌توانید رنگ آن را با دکوراسیون منزل خود هماهنگ کنید تا هارمونی منحصر به فردی ایجاد شود. شکل ظاهری پنل‌ها، می‌تواند متفاوت باشد؛ معمولا، آن‌ها در فرم مربع یا مستطیل ساخته می‌شوند. البته، شما می‌توانید در صورت تمایل اشکال لوزی و شش ضلعی آن‌ها را نیز تهیه فرمائید.

اگر اتاق مشترکی که قصد عایق‌بندی آن را دارید اتاق میهمان یا پذیرایی است؛ می‌توانید با روش‌هایی خلاقانه و مدرن این پنل‌ها را به دیوار متصل کنید. به عنوان مثال؛ می‌توانید یک کانون را در مرکز دیوار با این اشکال بسازید! همچنین، بهتر است این نوع از عایق در حوزه رنگ‌بندی روتختی‌های اتاق خواب، پرده، کف اتاق یا مبلمان شما باشد.

علاوه بر اینکه شما می‌توانید از این عایق دیوار مشترک تنها در یک بخش از دیوار استفاده کنید؛ قادر خواهید بود تا کل دیواره را با آن‌ها بپوشانید و تاثیراش را چندین برابر کنید. در صورتی که نمی‌دانید چگونه باید پنل‌های لمسه‌کوبی را به صورت اصولی بر دیوار بچسبانید، می‌توانید از پشتیبانی شرکتی که آن‌ها را تهیه کرده‌اید، کمک بگیرید.

عایق آکوستیک

آخرین روشی که قرار است در مقاله آن را بررسی نمائیم؛ استفاده از پنل‌های آکوستیک خواهد بود. این پنل‌ها نیز از موادی ساخته شده‌اند که قابلیت جلوگیری از عبور صدا را دارند؛ اما تفاوت عمده‌ای که این گزینه با موارد قبلی دارد، فوم آکوستیکی است که در ساختار آن به کار برده شده است. پنل‌های آکوستیک عایق دیوار مشترک، ظاهری نسبتا ساده دارند و معمولا به شکل سه بعدی، برجسته و در رنگ‌بندی‌های متنوع تولید می‌شوند.

عایق دیوار مشترک همسایه ، راه نجات از سر و صدا

جمع‌بندی عایق دیوار مشترک

در این مطلب از وب سایت “طراحی دکوراسیون لنالند“، به ارائه توضیحاتی کلی در رابطه با عایق دیوار مشترک پرداخته شد. این عایق‌ها، قادر هستند تا از انتقال صدا به سمت دیگر دیوار جلوگیری کنند. در صورتی که شما از سر و صدای منزل همسایه‌های خود دائما شکایت دارید؛ می‌توانید این عایق‌های دیوار مشترک را تهیه فرمائید و آن‌ها را بر روی دیواره‌های منزل خود بچسبانید. نحوه استفاده و نصب این عایق‌ها بسیار ساده است؛ اما اگر نمی‌دانید چگونه باید آن‌ها را اصولی و دقیق نصب نمائید، می‌توانید با شرکت توزیع کننده عایق‌ها تماس بگیرید و از آن‌ها درخواست کنید تا فرآیند نصب و اتصال را برایتان انجام دهند. نهایتا، انواع عایق دیوار مشترک را توضیح دادیم که شامل “آکوستیک”، “پنل لمسه‌کوبی” و “روکار” می‌باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *