مقالات آموزشی

پشم سرباره و ویژگی های آن از صفر تا صد

بررسی پشم سرباره و ویژگی های آن از صفر تا صد

پشم سرباره چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ پشم سرباره و پشم سنگ چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ عایق صوتی و حرارتی پشم سرباره، به واسطه ذوب نمودن ضایعات فلزی تولید می‌شود. بخش عمده‌ای از این عایق را، ماده معدنی اکسید سیلیسیم تشکیل می‌دهد و از این رو، رنگ این عایق خاکستری می‌باشد. پشم سرباره، یکی از ماده‌های عایق بسیار مطلوب و پرکاربرد محسوب می‌شود که می‌تواند به خوبی مانع از عبور صدا و انرژی حرارتی گردد. به علاوه، می‌توان از پشم سرباره جهت عایق‌کاری لوله‌ها و تاسیسات ساختمانی و صنعتی نیز استفاده نمود. در ادامه این مقاله، قرار است تا به صورت جامع و کلی پشم سرباره و ویژگی های آن را مورد بررسی قرار دهیم تا شما نیز بتوانید با این ماده عایق آشنا شوید!

نگاهی کلی به پشم سرباره و ویژگی های آن

پشم سرباره

پشم سرباره یا Slag wool، در واقع یکی از انواع پشم‌های معدنی یا Mineral wool به شمار می‌رود. ممکن این سوال برای شما بوجود آید که؛ پشم معدنی چیست؟ این نوع ماده الیاف گونه در واقع از مواد معدنی ذوب شده‌ای به دست می‌آید که طی فرآیندهای مختلف به این شکل تبدیل می‌شوند. برخی از افراد ممکن است پشم‌های معدنی را با عنوان فیبر معدنی و پنبه معدنی نیز بشناسند. 3 مورد از انواع پشم‌های معدنی هستند که بیش از دیگر موارد در صنعت ساختمان‌سازی و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. عایق صوتی و حرارتی پشم سنگ، پشم سرباره و پشم شیشه، برخی از این موارد هستند.

همانطور که از نام پشم سنگ و پشم شیشه مشخص است؛ می‌توانید حدس بزنید که این مواد عایق از چه نوع متریالی تهیه شده‌اند. پشم سنگ، از ذوب سنگ آذرین بازالت و پشم شیشه، از مواد مذابی که با حرارت دادن شیشه بدست می‌آیند؛ تولید می‌شوند؛ اما متریال اصلی پشم سرباره چیست و این عایق را از چه ماده‌ای تولید می‌کنند؟ پشم سرباره، از مواد باقیمانده کوره بلند ذوب آهن بدست می‌آید. پس از ذوب این مواد و سپس تبدیل آن‌ها به الیاف، می‌توان ماده‌ای عایق را تولید کرد که از مقاومت بسیار بالایی در برابر صوت و حرارت برخوردار است. یکی از مزایای پشم سرباره، این است که؛ تولید این ماده باعث گردیده تا میزان بهره‌وری از ضایعات کوره بلند افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از مزایای پشم سرباره، سازگار بودن آن با محیط زیست است! این ماده عایق با توجه به استانداردهای جهانی به عنوان یکی از کم خطرترین عایق‌های ساختمانی شناخته می‌شود. در واقع، یکی از مشکلات و مضراتی که دیگر عایق‌ها همچون پشم شیشه و پشم سنگ دارند، این است که؛ می‌توانند موجب بروز حساسیت‌های پوستی و مشکلات ریوی شوند! اما، عایق پشم سرباره این دسته از معایب را ندارد و استفاده از آن، عوارض به خصوصی را برای شما به دنبال نخواهد داشت. همین مزایا، سبب شده‌اند تا محبوبیت پشم سرباره نزد مردم، به ویژه کسانی که به صورت پیوسته به عایق‌کاری می‌پردازند، افزایش یابد.

ویژگی‌ها و مزایای پشم سرباره چه هستند؟

در بخش قبل، برخی از مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت این ماده عایق را با یکدیگر بررسی کردیم که دو مورد از آن‌ها شامل؛ ضد حساسیت بودن و سازگار بودن با محیط زیست می‌باشند؛ اما دیگر مزایای پشم سرباره چه هستند؟ همانطور که گفته شد، این ماده می‌تواند عایق بسیار مناسبی در برابر صوت باشد. ضریب جذب صوتی این عایق، از 0.8 الی 0.95 می‌باشد و تقریبا می‌تواند فرکانس‌های صوتی مختلف را به خود جذب نماید. در راستای سازگار بودن این عایق با محیط زیست، یکی از ویژگی‌های پشم سرباره این است که کاملا قابل بازیافت خواهد بود!

به عنوان مزیت دوم، می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر تماس مستقیم آتش اشاره کرد. در واقع، این عایق می‌تواند به خوبی تا 750 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند بدون اینکه هیچگونه عکس‌العملی را از خود نشان دهد. علاوه بر این امر، پشم سرباره الکتریسیته را نیز از خود عبور نمی‌دهد.

یکی از چالش‌هایی که گاها افراد جهت عایق‌بندی ساختمان‌ها با آن رو به رو می‌شوند، این است که؛ بسیاری از موادهای عایق، عمر طولانی ندارند و به سرعت دچار پوسیدگی و فرسودگی می‌شوند؛ اما، پشم سرباره تا حد زیادی نسبت به این دو عامل مخرب مقاومت دارد. در ادامه بخش، به بررسی 6 مورد دیگر از مزایای این عایق پرداخته‌ایم که مطالعه آن‌ها، برای شما بسیار مفید خواهد بود:

  1. در نحوه تولید پشم سرباره، عمده تمرکز بر این است که از استانداردهای زیست محیطی استفاده شود.
  2. عایق سرباره، نسبت به رشد کپک، قارچ و باکتری مقاوم است و همچنین توسط حشرات آسیبی نمی‌بیند.
  3. یکی از ویژگی‌های مهم پشم سرباره که سبب محبوبیت و افزایش فروش آن شده است؛ انعطاف‌پذیر بودن آن می‌باشد. این مزیت سبب می‌شود تا برش، نصب و به صورت کلی، استفاده از آن بسیار راحت باشد.
  4. پشم سرباره از وزن پایینی برخوردار است و بسیار سبک می‌باشد که همین مسئله سبب گشته است تا بار اضافه‌ای به تاسیسات ساختمان تحمیل نشود.
  5. هنگام انتخاب یک عایق باکیفیت و مناسب، لازم است به این نکته توجه داشته باشید که؛ در اثر تماس ماده عایق با تاسیسات، سطح فلزات آن‌ها دچار خوردگی نشود. البته، در صورت تهیه عایق پشم سرباره، شما نیازی به نگرانی در این باره نخواهید داشت! زیرا؛ این عایق خاصیت قلیایی دارد و مقدار یون کلرید موجود در آن، کمتر از حد متوسط است.
  6. در نهایت، شما می‌توانید از بابت سمی نبودن ذرات این عایق، اطمینان خاطر داشته باشید؛ زیرا متریال‌های کاملا بی‌خطری در فرآیند تولید آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی 6 کاربرد پشم سرباره

این عایق صوتی و حرارتی، به صورت گسترده در صنایع ساختمان‌سازی و دیگر صنعت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش زیر، 6 مورد از مهم‌ترین حوزه‌های استفاده این عایق را نام برده‌ایم:

  1. عایق‌بندی تاسیسات ساختمان
  2. عایق‌بندی لوله‌های ساختمان‌های مسکونی مختلف
  3. عایق‌کاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
  4. بکارگیری عایق پشم سرباره در صنعت خودرو
  5. استفاده از پشم سرباره در صنایع هوایی و کشتی‌سازی
  6. عایق‌کاری تجهیزات متنوع پزشکی و آزمایشگاهی

پشم سرباره و پشم سنگ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پشم سرباره

ممکن است برخی از افراد پشم سنگ و پشم سرباره را که، هر دو جزو پرکاربردترین عایق‌ها هستند، با یکدیگر اشتباه بگیرند؛ اما این دو ماده کاملا با یکدیگر متفاوت می‌باشند! همانطور که در ابتدا گفته شد، در نحوه تولید پشم سنگ از بازالت استفاده می‌شود که در واقع نوعی سنگ آتشفشانی است؛ اما، پشم سرباره از ضایعات آهن‌آلات تولید می‌گردد. همین امر، سبب می‌شود تا قیمت پشم سنگ از پشم سرباره بیشتر باشد.

درست است که کاربرد پشم سنگ علاوه بر جلوگیری از به هدر رفتن انرژی حرارت، ممانعت از عبور و مرور صدا و ایجاد آلودگی صوتی نیز می‌باشد؛ اما، به صورت کلی عایق پشم سرباره عایق مطلوب‌تر و بهتری برای صوت خواهد بود. یکی دیگر از تفاوت‌های عایق پشم سنگ و پشم سرباره، در این است که؛ پشم سنگ از مواد طبیعی ساخته می‌شود.

استفاده از سنگ‌های طبیعی به ویژه سنگ‌های آتشفشانی در روند تولید پشم سنگ، سبب شده است تا میزان اکسید آهن در این ماده عایق افزایش یابد و رنگ آن به زرد متمایل شود. در حالی که، رنگ پشم سرباره خاکستری است! از این رو، شما می‌توانید این دو عایق را به خوبی از یکدیگر تشخیص دهید. در نهایت، اگر به دنبال عایقی هستید که مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و آتش داشته باشد؛ بهتر است پشم سنگ را تهیه نمائید!

جمع‌بندی پشم سرباره و ویژگی های آن

در این مطلب از وبسایت “دکوراسیون داخلی لنالند“، به بررسی کلی در رابطه با پشم سرباره و ویژگی‌های آن پرداخته شد. امیدوار هستیم که نکات و موارد ذکر شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشند. پشم سرباره، ماده‌ای عایق است که مقاومت مناسبی در برابر صوت و حرارت دارد. از این عایق می‌توان در صنایع مختلف از جمله؛ ساختمان‌سازی و خودروسازی استفاده نمود. پشم سرباره، از مزایای متعددی برخوردار است که برخی از آن‌ها شامل؛ سازگار بودن با محیط زیست، سمی نبودن و انعطاف بالا هستند. رنگ این عایق خاکستری است و از ذوب ضایعات فلزات بدست می‌آید.

منبع: vilainsulgroup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *